Mikor minden alszik...

zsuska képe

Mikor minden alszik…

Alszik a tegnap, elillant hajnalra.
Alszik a pók, nyolc lába szétszórva.
Hálón csüng, alszik a beszövött lepke,
alszik, pihen a test, múlt kegyeltje.

Alszik a fény. Homályba süpped a tó,
csöpp ponty hátán az iszapos kagyló.
Alszik a nyírt sövény kezed kutatva,
álmot moccant, s nagyot nő holnapra.

Parafrázis Radnóti Miklós - Éjszaka című versére

Katona Béla György képe
Katona Béla György
Offline
Csatlakozott: 2009/12/12

"fölkel az ősz és lopni lopakszik az éjben..."

Csak a szél rezgette meg a függönyt

 

zsuska képe
zsuska
Offline
Csatlakozott: 2010/09/12

Pontosan!

Oda is írtam, hogy mi volt az ihletadó. Mosoly

zsuska

Nem minden szó mondható ki. Az egyik magunk miatt, a másik kíméletből... s ha mégis megteszem?

Katona Béla György képe
Katona Béla György
Offline
Csatlakozott: 2009/12/12

Én pedig szeretettel kiragadtam egy sort belőle. Mindenféle hátsó szándék nélkül...

Csak a szél rezgette meg a függönyt

 

zsuska képe
zsuska
Offline
Csatlakozott: 2010/09/12

Örömömre szolgált figyelmed és köszönet érte Béla!  Mosoly

zsuska

Nem minden szó mondható ki. Az egyik magunk miatt, a másik kíméletből... s ha mégis megteszem?

Katona Béla György képe
Katona Béla György
Offline
Csatlakozott: 2009/12/12

Ó. Igazán nincs mit. Hidd el!

Csak a szél rezgette meg a függönyt

 

Judit képe
Judit
Offline
Csatlakozott: 2008/07/21

Gyönyörű versed hangulata egészen magával ragadott Zsuska! Annyira szépek a képei Mosoly Gratulálok! Gyakrabban is olvasnám remekeid...

(csak egy aprócska dolog: beszövött lepke, szerintem) 

Szeretettel: Judit

"Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan." Antoine de Saint Exupéry

zsuska képe
zsuska
Offline
Csatlakozott: 2010/09/12

Köszönöm véleményed! Mosoly

Időnként hozok majd, egyet-egyet.

zsuska

Nem minden szó mondható ki. Az egyik magunk miatt, a másik kíméletből... s ha mégis megteszem?

Katona Béla György képe
Katona Béla György
Offline
Csatlakozott: 2009/12/12

Próbálok értékelhetőt kommentelni ... Mert amit mostanában hozzászólás címén művelek, az nulla.
  Verset most nem elemzek, zsűrit meg pláne nem játszom - hogy írjak valamit , aztán "kit hogyan talál meg...".
 Szóval én gyerekkoromban azért kezdtem el olvasni a Bibliát, mert egy bugyuta, de izgalmas képregényben találtam egy bibliai utalást , s hogy-hogy nem : oda volt írva a forrása. 
  Tehát kedvet csinált nekem.  
Az adott képegény és a szentírás két különböző értékrendet képvisel.
 S ezért én jónak tartottam, hogy a hétköznapibb, harsogóbb hivatkozik a magasztos csöndesebbre.
  A te versed esetében kár Radnótiba kapaszkodni, hiszen - mivel most bárki rákereshet a versre - rájöhet, hogy két teljesen különböző műről van szó, amely  viszont nagyjából egy értékrendet képvisel és egy művészeti ágban mozog.
  A művészeti ágak egymáshoz való viszonyulását , egymásba fonódását jónak tartom.
Én is írtam Dohnányi művéről. De ott megemlítettem - nem csak zárójelesen a cím után - a zenemű mozzanatait és például, hogy Dohnányi ezen műve által sugárzott életérzés meghaladja a szerző korát, hisz bennem a nagy panelkorszak építkezéseit és toronyépítéseit idézte fel - s erről is írtam.  Teljesen mindegy, hogy ezt ki, hogy látja, én a művet az írásomhoz való viszonyulás alapján neveztem Dohnányi korát meghaladónak. 
  De elképzelhető az is, hogy összekapcsolódik egy zenemű és egy költészeti alkotás. Számos példa van rá.
Az se ritka , hogy egy festmény, vagy fotó erősíti fel egy vers mondanivalóját. 
Én ezeknél is azt szeretem, ha mind saját alkotás, vagy bizonyos keretek közt zajlik: például egy újságban bemutatnak egy költőt és egy festőt. 
  A Radnótiba kapaszkodást azért nem tartom itt jónak, mégha meg is ihletett a vers, 
mert azonos műnemű alkotás ihlette meg, aminek fölemlítése azt az érzetet keltheti az olvasóban, hogy követtél valamiféle vezérfonalat, vagy valaki szellemiségét. Mégha itt hangulatról írtál akkor is.  Hiszen ő Radnóti Miklós volt te pedig nevezett Zsuzska.
  Versed egyedisége miatt sem kívánja meg a kapaszkodót , amely más -általam említett esetekben - nem kapaszkodó volna, hanem kapcsolat. 
  Különösen tetszik ez a gondolat : "álmot moccan, s nagyot nő holnapra."
Radnóti által való ihletettséget szerencsésnek tartok egy tánckoreográfiában (a haláltáborok szörnyűségei...), egy zeneműben, egy szoborban.
  A verssel én vigyáznék... Hacsak nem valamelyest életrajzi, tehát nem az ihlető  valamely egyéni vonását , vagy életének egy, vagy több fontos mozzanatát (tarkón lőtték) tartalmazza, amely tanulság- és kifejezésértékű...

  

Csak a szél rezgette meg a függönyt

 

zsuska képe
zsuska
Offline
Csatlakozott: 2010/09/12

Béla!

Köszönöm, hogy újra felkerested szerény versemet. Mosoly
Olvastalak és tiszteletben tartom véleményed, de azért nem kell mindenben egyet értenem veled, ugye?

zsuska

Nem minden szó mondható ki. Az egyik magunk miatt, a másik kíméletből... s ha mégis megteszem?

Katona Béla György képe
Katona Béla György
Offline
Csatlakozott: 2009/12/12

Nézd. Ha az a célod, hogy úgy juss el A-ból Bé-be, hogy én A-t mondok, te meg Bé-t, akkor nem kell egyetértened. 
De én nem vitaindítónak szántam. Hogyha pedig az, akkor érveket várok kérdés helyett. De ha lehet ez maradjon az , ami.
Ne raboljuk egymás idejét. Tényleg ne. 

Csak a szél rezgette meg a függönyt

 

zsuska képe
zsuska
Offline
Csatlakozott: 2010/09/12

Béla!
Egyetértek, ne raboljuk egymás idejét!

Szívesebben irogatom az újabb versemet, de érdeklődésed most is köszönöm.
Szép estét.

zsuska

Nem minden szó mondható ki. Az egyik magunk miatt, a másik kíméletből... s ha mégis megteszem?

Katona Béla György képe
Katona Béla György
Offline
Csatlakozott: 2009/12/12

Jó a versed. Egyébként ne haragudj, hogy ilyen hülyeségeket írtam. Nem veled van probléma. Magammal van bajom.

Csak a szél rezgette meg a függönyt

 

Katona Béla György képe
Katona Béla György
Offline
Csatlakozott: 2009/12/12

Na jó. Vitassuk meg! Fejtsd ki akkor az álláspontodat.  Mostmár az se baj, ha több napig eltart...

Csak a szél rezgette meg a függönyt

 

zsuska képe
zsuska
Offline
Csatlakozott: 2010/09/12

Megbeszéljük személyesen, mikor legközelebb találkozunk!

Viszem a táblás mogyoróst is. Mosoly

Békülj ki magaddal, mert akkor lesz teljes a világod, nekem semmi bajom veled!

zsuska

Nem minden szó mondható ki. Az egyik magunk miatt, a másik kíméletből... s ha mégis megteszem?

Góth László képe
Góth László
Offline
Csatlakozott: 2012/10/01

Zsuska kedves, a versed is kedves, szép költői képekkel.. Te tudod ezt és "a helyén kezeled", B. viszont alkalomnak látta nézetei alapos kifejtésére. Most, hogy mindenki megmutatta önnön képét, én további versírásra buzdítalak.

Góth László

zsuska képe
zsuska
Offline
Csatlakozott: 2010/09/12

Igazán kedves vagy László!
Számít véleményed és töretlen a kedvem a verseléshez. <3

zsuska

Nem minden szó mondható ki. Az egyik magunk miatt, a másik kíméletből... s ha mégis megteszem?

tamiska képe
tamiska
Offline
Csatlakozott: 2008/10/15

...zsuska!

Amikor tele van a fej szép gondolatokkal, ami párosul a hozzáillő hangulattal, nehéz választani mit, hogy írjon s a mondanivalókat hogyan illessze egymáshoz, hogy értelmet nyerjen.

Versedben a széplelked kiolvastam, sikerült is gondolataid özönét is összhangba hoznod...gratulálok.

Üdv.

zsuska képe
zsuska
Offline
Csatlakozott: 2010/09/12

... TáMi!

Köszönöm olvasásod és a kedves véleményed!
Megtiszteltél vele.

zsuska

Nem minden szó mondható ki. Az egyik magunk miatt, a másik kíméletből... s ha mégis megteszem?

Tiszai P. Imre képe
Tiszai P. Imre
Offline
Csatlakozott: 2011/02/24



Barátsággal: Imre

Temetni már tudsz, siratni majd

zsuska képe
zsuska
Offline
Csatlakozott: 2010/09/12

Imre!

Nagyon szépen köszönöm. Tetszik a videó! Mosoly
Figyelmességed meghatott!

 

zsuska

Nem minden szó mondható ki. Az egyik magunk miatt, a másik kíméletből... s ha mégis megteszem?

Judit képe
Judit
Offline
Csatlakozott: 2008/07/21

Megnéztem, szép volt Mosoly Köszönet érte Imre!

Szeretettel: Judit

"Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan." Antoine de Saint Exupéry

hori képe
hori
Offline
Csatlakozott: 2008/07/12

Szia Zsuska! Itt is mondom: tetszik a vers. Szerintem mindegy, hogy mi indítja be a gondolatokat benned, a végeredmény számít és az alkotás. 

- hori -

zsuska képe
zsuska
Offline
Csatlakozott: 2010/09/12

... Géza!

Most is, itt is, köszönöm a figyelmed. Mosoly
Köszönöm, hogy értesz, hogy a végeredményt nézed és számíthatok véleményedre, még a késői órákban is.

zsuska

Nem minden szó mondható ki. Az egyik magunk miatt, a másik kíméletből... s ha mégis megteszem?

prayer képe
prayer
Offline
Csatlakozott: 2008/06/30

Nagyot, bizony! ...A legnagyobbat!
Egyre kiforrottabb vagy.
Imrének meg köszönöm a készített videót!
Szóval, zsuska, örülök, hogy az irodalomban Te nem alszol. Mosoly

prayer

zsuska képe
zsuska
Offline
Csatlakozott: 2010/09/12

Zoltán!

Köszönöm szavaid és a figyelmed.  Mosoly

zsuska

Nem minden szó mondható ki. Az egyik magunk miatt, a másik kíméletből... s ha mégis megteszem?

sete képe
sete
Offline
Csatlakozott: 2008/12/31

Magam sem maradhatok ki azok sorából, akiknek tetszik a versed.

Jönni azért késlekedtem, mert vívódtam, hogy megkérdezzem a vers első sorában - mert nem értem-, az "elillant" szó múlt idejét, ahogy az utolsó sorban a "moccant" szót is "t" nélkül érzem, de itt már nyilván nem a múlt idő van jelen Mosoly, hanem egy egyszeri mozgást kifejező szó.

Arany János Családi kör c. verséből idéződött föl bennem: 

"Zúg az éji bogár, nekimegy a falnak,
Nagyot koppan akkor, azután elhallgat."  - s abből is a koppan szó...
 
EEE
Donna Ihunte Mária képe
Donna Ihunte Mária
Offline
Csatlakozott: 2011/11/15

Kedves Sete!

Távol áll tőlem a kötekedés, éppen csak megosztom veled a gondolatom. Nekem a jelenidő lenne furcsa az első sorban, mert a tegnap az már elmúlt. Ha tévednék, elnézésedet kérem.

Barátsággal üdvözöllek Mosoly Marika

Barátsággal Marika

 

sete képe
sete
Offline
Csatlakozott: 2008/12/31

Marika kedves! A részemről kötözködésről szó sincs, épp ellenkezőleg, ez egy vers fórum, ahol miért is ne cserélhetnénk a kizárólag dícsérő szavakon túl is véleményt?

Én úgy gondolom, ez a vers valamikor hajnal előtt íródik, hiszen hajnalra illan majd el a tegnap, mint ahogy szól is, tehát a megfogalmazódás perceihez képest a jövőben. Már éjfél után mának hívjuk a tegnapot? No, de éppen ez ennek a képnek szépsége, amit beleérzünk, olykor belefájunk, hogy akkor kel fel a nap, akkora eszmélnek, ébrednek az emberek is a mába.

EEE

 

zsuska képe
zsuska
Offline
Csatlakozott: 2010/09/12

Kedves Emese!

Először is megköszönöm, hogy ellátogattál versemhez. Örömömre szolgált minden betűd! Mosoly

Az említett szavak korábban úgy is voltak, most így vannak jelen a versben.
Minden félét írhatnék most, hogy miért, de annyira prózai lenne a válasz, hogy nem is hinnéd...
Kérlek, fogadd el, hogy most ebben a változatban szerepelnek, s ki tudja, még az is lehet, hogy hamarosan én is átírom.

Nálam általában nem jelent semmit, hogy egy betűvel több, vagy kevesebb...  Persze csak akkor, ha a lényegen, értelmen nagymértékben nem változtat.

Szaktudásod magasan az enyém felett áll, így nem vonom kétségbe jó szándékú megjegyzésed létjogosultságát.

Még egyszer köszönöm, hogy olvastál és kérlek, máskor is tedd ezt meg!

zsuska

Nem minden szó mondható ki. Az egyik magunk miatt, a másik kíméletből... s ha mégis megteszem?

Judit képe
Judit
Offline
Csatlakozott: 2008/07/21

Setének igaza van abban, hogy a jelenidő talán jobban  illeszkedne a vers hangulatába... De nekem így is nagyon tetszik, sodortak a sorok! Biztatom Zsuskát további versírásra és  közlésre Mosoly

Szeretettel: Judit

"Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan." Antoine de Saint Exupéry

zsuska képe
zsuska
Offline
Csatlakozott: 2010/09/12

Mosoly Meglátjuk Judit, mit hoz az éjjel, másnapra.!?

zsuska

Nem minden szó mondható ki. Az egyik magunk miatt, a másik kíméletből... s ha mégis megteszem?

sete képe
sete
Offline
Csatlakozott: 2008/12/31

( Mosoly )

sete képe
sete
Offline
Csatlakozott: 2008/12/31

Szaktudásom egy szál sincs, csak egy olvasó vagyok a sok közül, de bizony egy-egy betű nagyon is sokat számíthat, az a kérdés, hogy mi a szándékunk vele! Mosoly Kérned nem kell, miért is kellene, én befogadó vagyok, voltam, és maradok is! Mosoly

Őszinte elfogadással és jó szívvel:

EEE

zsuska képe
zsuska
Offline
Csatlakozott: 2010/09/12

Mosoly

zsuska

Nem minden szó mondható ki. Az egyik magunk miatt, a másik kíméletből... s ha mégis megteszem?

Dyona képe
Dyona
Offline
Csatlakozott: 2013/07/13

Kedves Zsuska!

Nagyon kedvemre való vers, szépséges.

Erzsike

zsuska képe
zsuska
Offline
Csatlakozott: 2010/09/12

Köszönöm Erzsike! Mosoly

zsuska

Nem minden szó mondható ki. Az egyik magunk miatt, a másik kíméletből... s ha mégis megteszem?

Legújabb irodalmak

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Irodalom Teleki Sándor Telegráf-drótok / Telegraphendrähte toni 2024/04/18 - 08:40 2024/04/18 - 08:40
Irodalom Torkos László Örökre együtt / Für immer zusammen toni 2024/04/17 - 08:15 2024/04/17 - 08:15
Irodalom Torkos László Az érdem / Der Verdienst toni 2024/04/16 - 08:45 2024/04/16 - 08:45
Irodalom Madách Aladár Megkézdezném a liliomot / Ich würde die Lilie fragen toni 2024/04/15 - 08:51 2024/04/15 - 08:51
Irodalom Hajós Izsó: Révben / Im Hafen toni 2024/04/14 - 08:12 2024/04/14 - 08:12
Irodalom Havas István Két templom / Zwei Kirchen toni 2024/04/13 - 08:02 2024/04/13 - 08:02
Irodalom Fejes István: Titanic / Titanic toni 2024/04/12 - 08:13 2024/04/12 - 08:13
Irodalom Mikes Lajos Éjjel / In der Nacht. toni 2024/04/11 - 08:22 2024/04/11 - 08:22
Irodalom Gyöngyösy László Tisza partján / Am Theiss Ufer toni 2024/04/10 - 09:06 2024/04/10 - 09:06
Irodalom Rigó Tibor Színesedik már / Es wird bereits bunt toni 2024/04/09 - 08:39 2024/04/09 - 08:39
Irodalom Szentessy Gyula: Nem az idők / Nicht die Zeit toni 2024/04/08 - 09:57 2024/04/08 - 09:57
Irodalom Csizmadia Sándor: Beteg vagy / Du bist Krank toni 2024/04/07 - 10:06 2024/04/07 - 10:06
Irodalom K. Lippich Elek A mosolyok / Das Lächeln toni 2024/04/06 - 08:37 2024/04/06 - 08:37
Irodalom Rigó Tibor Eszemben jutottál / Du bist mir in Sinn gekommen toni 2024/04/05 - 09:09 2024/04/05 - 09:09
Irodalom Szulik József A segítő Szűzanya / Die hilfreiche Muttergottes toni 2024/04/04 - 09:09 2024/04/04 - 09:09

Legújabb hangzóanyagok

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Audió Tompos Lilla: Karácsony ambrusa 2019/12/23 - 21:34 2019/12/23 - 21:34
Audió Kék mezőben Góth László 2019/12/14 - 05:58 2019/12/14 - 05:58
Audió Szabó Melinda: Októberi látomás ambrusa 2019/10/12 - 19:26 2019/10/12 - 19:26
Audió Kelvin: Angyalka ambrusa 2019/01/15 - 22:18 2019/01/15 - 22:18
Audió Visszatekintő: Karácsony Pécsett 1918-ban ambrusa 2019/01/02 - 12:54 2019/01/02 - 12:54

Legújabb fórumtémák

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Fórumtéma Megszűnt pályázat Markovics Anita 2019/12/31 - 13:41 2019/12/31 - 13:41
Fórumtéma Klapek Gabriella hímezve festő, énekes, zeneszerző prayer 2 2016/11/28 - 12:48 2018/03/31 - 00:43
Fórumtéma 2017. AKÍK Művészeti Pályázat prayer 2016/12/28 - 19:03 2016/12/28 - 19:03
Fórumtéma 2016 évi rendezvények capek 17 2016/01/14 - 11:27 2016/08/07 - 16:47
Fórumtéma CINKEfészek Antológia 6. Szt. Mártonnak ajánlva prayer 14 2016/04/17 - 18:06 2016/07/17 - 12:32
Fórumtéma CINKE klub Gyöngyivel prayer 20 2015/04/17 - 21:42 2016/07/09 - 14:15
Fórumtéma Cinke színdarab Emeraude 1 2016/04/25 - 09:38 2016/04/27 - 08:51
Fórumtéma Szent Márton évforduló pályázat prayer 5 2014/09/28 - 09:49 2016/03/01 - 22:47
Fórumtéma Ötletek, és a megvalósítás. prayer 164 2010/02/05 - 20:51 2016/02/02 - 14:28
Fórumtéma Aktuális pályázatok zsuska 177 2013/02/06 - 11:01 2016/01/26 - 12:16

Legújabb rendezvények

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Rendezvény Tavaszi Varázs Fesztivál capek 2019/03/29 - 11:00 2019/04/12 - 12:06
Rendezvény Húsvéti nyusziles az Origó-Házban capek 2019/04/18 - 12:00 2019/04/12 - 12:02
Rendezvény Vidám farsang capek 2019/02/28 - 16:00 2019/03/14 - 12:11
Rendezvény CINKÉK a nagyvilágban - Lélekmorzsák capek 2019/02/22 - 17:00 2019/03/14 - 11:54
Rendezvény Versek Istenről, Hazáról, Szerelemről... capek 2019/01/24 - 16:00 2019/01/16 - 21:40