Jelzálogjog ( 2 / 4 )

Sztolár Miklós képe

...

Esti fények

A következő ügyfél egy igen jólöltözött, és főleg magabiztos férfi volt. Magabiztossága udvariassággal és visszafogottsággal ötvöződött. Mikor belépett, a hivatalnok rögtön hellyel kínálta, de a látogató állva maradt.

- Ha megengedi, becsuknám a külső ajtót is. – mondta kimérten.

Vissza akart lépni a kettős ajtóhoz, de a hivatalnok megelőzte.

- Óh, természetesen. – mondta, és gondosan becsukta az ajtót.

A látogató az üvegfalhoz lépett, a túlsó oldalon lüktető metropoliszt figyelte. Várt. A hivatalnok visszaült íróasztalához.

- Foglaljon helyet, kérem. – kínálta újra hellyel ügyfelét, aki azonban nem ült le.

Nem tudni, miért, de a hivatalnokot nagyon idegesítette vendége hosszú, indokolatlan ácsorgása.

- Mondja, nem volt még olyan érzése, hogy Ön itt egy céltábla ? – kérdezte a férfi még mindig az üvegfal felé fordulva.

- Hát igen, sokan bebámulnak ide, de már megszoktam. – válaszolta mintegy mellékesen a hivatalnok.

Az ismeretlen férfi a hivatalnok felé fordulva újra nyomatékot adott állításának.

- De Ön akkor is céltábla. - ismételte magát, ezúttal már nem kérdő, hanem állító hangsúllyal.

A hivatalnok zavarba jött, nem akarta ügyfelét még véletlenül sem megbántani, de a kérdés, ami most már nem pusztán kérdés volt, nem maradhatott megválaszolatlanul.

- Mindannyian céltáblák vagyunk, Ön is az. Talán nem ? - vette fel a kesztyűt.

Ellenfele nem reagált azonnal. Egyenesen a hivatalnok szemébe nézett, úgy válaszolt.

- Csakhogy köztünk van egy óriási különbség – mondta, és megvárva a hivatalnok kérdő pillantását, folytatta - Rajtam golyóálló mellény van.

A hivatalnok elmosolyodott.

- Rajtam pedig nem fog a golyó. - vágta rá azonnal, de mire befejezte a mondatot, a mosoly eltűnt az arcáról.

A látogató komor maradt.

- Ha elfogadna egy jó tanácsot, - mondta lassan, szinte szomorúan - ezt azért ne próbálja ki.

Leült a hivatalnokkal szemközti székbe, és otthonosan elhelyezkedett.

- Azt hiszem, rátérhetünk a tárgyra. A Momentum Társaság képviselője vagyok. - mondta hangot váltva, most már könnyedén, szokványos társalgási hangon.

Bemutatkozása - várakozásával ellentétben - nem enyhítette a hivatalnokban a feszültséget.

- Nem egészen értem a dolgot, tudtommal nekik nincs bejegyzett jelzálogjoguk nálunk. Vagy talán máshol jegyeztetik ? - kérdezte.

- Így is lehet mondani, de inkább úgy fogalmaznék, hogy saját könyvelésünk van.

A hivatalnokban már körvonalazódott ügyfele szándéka, de ennek semmi jelét nem akarta adni. A férfi folytatta.

- Nos, néha gondunk van egy-egy jelzálogjogunk érvényesítésénél, ezért aztán arra gondoltunk, hogy a végső lépés megtétele előtt Önhöz fordulunk. Végül is mindenkinek – így ügyfeleinknek is – jobb, ha kapnak még egy lehetőséget.

- Gondolom, nem az engedélyemet akarják kikérni - vetette közbe némi szkepszissel a hivatalnok.

A férfi elgondolkodott egy pillanatra, majd folytatta.

- Hát nem egészen, inkább a segítségére lenne szükségünk. A következőt kérjük: Nekünk problémánk támad valamelyik ügyfelünkkel, Ön kiküld neki egy jelzálogjog érvényesítési végzést, hogy milyet azt az Ön fantáziájára bízzuk, ez egyébként is mindig az illetőtől függ. Lehetőleg éreztesse az illetővel, hogy valóban nagy bajban van, de mindig tegye hozzá, hogy "természetesen az ilyen eseteket mindig felülvizsgáljuk". Ennyi az egész.

Kémlelni kezdte tárgyalópartnere arcát, majd hozzátette.

- Ami a lelkiismeretét illeti, ne felejtse el, hogy tulajdonképpen segít ezeken az embereken. Százszor jobb nekik egy hivatali tévedés, mintha rögtön a saját könyvelésünk szerinti jelzálogjogot érvényesítenénk rajtuk. Ezt tartsa szem előtt.

A hivatalnokra nézve eszébe jutott még valami.

- A reklamációk miatt ne fájjon a feje, nem lesznek túl gyakoriak. Adminisztrációs tévedésre mindig hivatkozhat, arra kérném azonban, hogy ezt csak végső esetben tegye.

A hivatalnok csapdába esett, magánéletében ugyanis úton-útfélen ennek a szervezetnek az alattomosságát hirdette. Kíméletlenségéről csak azért nem beszélt, - noha teljes mértékben tisztában volt vele - mert nyilvánvalónak tartotta. Most pedig itt ül vele szemben ez az ember, akit csak néhány perce látott először, az üvegfal mögött pedig a lassan sötétségbe burkolódzó metropolisz, új alakokkal, régi árnyakkal.

- Ne válaszoljon azonnal. Gondolja meg, jól gondolja meg. - folytatta a férfi, miközben felállt - Ezt szeretem ebben a városban, a fényeket, az esti fényeket. Ön ilyen szempontból is kivételes helyzetben van. Szinte mindig láthatja őket.

Az automatika időközben bekapcsolta az épület külső világítását, ezzel is hangsúlyozva a hivatal kirakatjellegét. A látogató ablak felé fordult.

- Persze a fény útja megfordítható. - tette hozzá mintegy mellékesen, miközben felállt - Köszönöm, hogy ilyen türelmesen végighallgatott. A viszontlátásra.

Kezet nyújtott a hivatalnoknak, aki időközben már kilépett az íróasztal mögül.

- Viszontlátásra - fogadta a kéznyújtást a hivatalnok, majd a kettős ajtóhoz kísérte vendégét.

- Csapda, olyan, mint a többi - mondta a férfi, mialatt a hivatalnok a kettős ajtót nyitotta.

A férfi után a hivatalnok is kilépett a folyósóra.

- A félfogadási idő lejárt - mondta a várakozóknak - Már csak egy ügyfelet tudok fogadni. Ki a következő ?

Egy - a sarokban meghúzódó - lány felemelte fejét, jelezve, hogy ő jön. A hivatalnok a felé fordult.

- Kérem, várjon néhány percig.

A lány felnézett, nyugtázóan bólintott, majd visszasüllyedt magányába. A hivatalnok visszament irodájába, leült az ügyfelek székébe, és a város felé fordult. A fényeket figyelte.

Egy eltévedt ügyfél.

Így ült egy ideig, majd felállt, és behívta a lányt. Sokáig hallgattak. A hivatalnok, mikor látta, hogy a lány nem tud belekezdeni mondandójába, halkan megszólalt.

- Figyelek. - mondta.

A lány egy kedves pillantással rögtön nyugtázta figyelmességét, de tovább hallgatott. A hivatalnok észrevette, hogy a lány kissé bandzsa, és ez a bandzsaság sajátos szépséget varázsol arcára.

- Egy jelzálogjogomról szeretnék lemondani. - kezdte - Úgy tudom, ilyen ügyekkel is foglalkoznak.

Kérdőn, nagyon szomorúan nézett a hivatalnokra.

- Igen, ezek az ügyek is hozzánk tartoznak. - válaszolt azonnal a hivatalnok.

Szemét nem tudta levenni az egyujjas kesztyűkről, amiket a lány a kezében szorongatott elegáns retikülje mellett.

- Megszerezte az érintett hozzájárulását ? Gondolom, tudja, hogy különben nehezen fog menni a dolog.

A lány ugyanazon a színtelen hangon válaszolt.

- Még nem tud róla, de én már döntöttem.

- Ebben az esetben két tanura lesz szüksége, akik igazolják... - kezdte volna a hivatalnok, a lány azonban közbevágott.

- Szeret. És nem akarom bántani.

A hivatalnok más esetben talán megkérdezi, hogy "akkor, mi dolga nálunk", most azonban szólni sem tudott, ilyet még nem hallott pályafutása során: "nem akarom bántani". A lány látván, hogy a hivatalnok gondolatai holtvágányra álltak, megtörte a csendet.

- Csak azt szerettem volna megtudni, van-e valamilyen fájdalommentes eljárásuk.

- Sajnos nincs. Itt csak fájdalmas eljárások vannak. Szenvedő fél nélküli ügyet még nem folytattunk le. Ez egy ilyen hivatal. Még az ellenségeimnek sem kívánom, hogy idekényszerítse a sorsuk. Magának nincs szüksége ránk, higgye el. Aki ilyet mond, hogy “nem akarom bántani”, az rossz helyre jött.

Mindketten hallgattak. A közelben baleset történhetett, a szoba falán is végigfutott néhány fényhullám egy-egy vijjogó hang kíséretében, de egyikük sem figyelt rá.

Folyt.köv...

Lyza képe
Lyza
Offline
Csatlakozott: 2008/07/20

Nagyon jó Kedves Miklós!...Gratulálok, s nem is vett annyi időt el tőlem az elolvasása..Mosoly))))))...Lyza


prayer képe
prayer
Offline
Csatlakozott: 2008/06/30

...És még hány ilyen és hasonló fájdalmas hivatalok vannak terhünkre!

prayer

Sztolár Miklós képe
Sztolár Miklós
Offline
Csatlakozott: 2008/07/19

Akkor, folytatom...Mosoly

Legújabb irodalmak

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Irodalom Telekes Béla: Viszontlátás / Wiedersehen toni 2024/03/28 - 09:43 2024/03/28 - 09:43
Irodalom Rigó Tibor: Egyre kevesebb / Immer weniger toni 2024/03/27 - 08:30 2024/03/27 - 08:30
Irodalom Bertolt Brecht: Der Abgerissen Strick / Az elszakadt kötél toni 2024/03/26 - 08:07 2024/03/26 - 08:07
Irodalom Mucsi Antal-Tóni: Egy hópehely toni 2024/03/25 - 21:18 2024/03/25 - 21:18
Irodalom Torkos László: Kerülöm az embereket / Ich übersehe die Menschheit toni 2024/03/25 - 08:37 2024/03/25 - 08:37
Irodalom Szüry Dénes Tavasz volt akkor / Es war Frühling damals toni 2024/03/24 - 10:01 2024/03/24 - 10:01
Irodalom Kozma Andor: Éji dal / Nachtlied toni 2024/03/23 - 09:02 2024/03/23 - 09:02
Irodalom Gyulai Pál: Hölgyeinkhez / An unsere Damen toni 2024/03/22 - 08:33 2024/03/22 - 08:33
Irodalom Ifj. Téglás Gábor Carmen lugubre / Carmen lugubre toni 2024/03/21 - 10:16 2024/03/21 - 10:16
Irodalom Mucsi Antal: …és egy könnycsepp… / …und eine Träne… toni 2024/03/20 - 08:51 2024/03/20 - 08:51
Irodalom Jakab Ödön: A magvető / Der Seemann toni 2024/03/19 - 08:53 2024/03/19 - 08:53
Irodalom Arany János A tetétleni halmon / Auf dem Hügel von Tetétlen toni 2024/03/18 - 08:22 2024/03/18 - 08:22
Irodalom Lampérth Géza: Torinóban / In Turin toni 2024/03/17 - 10:06 2024/03/17 - 10:06
Irodalom Lampérth Géza Új sírok / Neue Gräber toni 2024/03/16 - 08:31 2024/03/16 - 08:31
Irodalom Krüzselyi Erzsike: Az a csillag / Dieser Stern toni 2024/03/15 - 10:20 2024/03/15 - 10:20

Legújabb hangzóanyagok

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Audió Tompos Lilla: Karácsony ambrusa 2019/12/23 - 21:34 2019/12/23 - 21:34
Audió Kék mezőben Góth László 2019/12/14 - 05:58 2019/12/14 - 05:58
Audió Szabó Melinda: Októberi látomás ambrusa 2019/10/12 - 19:26 2019/10/12 - 19:26
Audió Kelvin: Angyalka ambrusa 2019/01/15 - 22:18 2019/01/15 - 22:18
Audió Visszatekintő: Karácsony Pécsett 1918-ban ambrusa 2019/01/02 - 12:54 2019/01/02 - 12:54

Legújabb fórumtémák

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Fórumtéma Megszűnt pályázat Markovics Anita 2019/12/31 - 13:41 2019/12/31 - 13:41
Fórumtéma Klapek Gabriella hímezve festő, énekes, zeneszerző prayer 2 2016/11/28 - 12:48 2018/03/31 - 00:43
Fórumtéma 2017. AKÍK Művészeti Pályázat prayer 2016/12/28 - 19:03 2016/12/28 - 19:03
Fórumtéma 2016 évi rendezvények capek 17 2016/01/14 - 11:27 2016/08/07 - 16:47
Fórumtéma CINKEfészek Antológia 6. Szt. Mártonnak ajánlva prayer 14 2016/04/17 - 18:06 2016/07/17 - 12:32
Fórumtéma CINKE klub Gyöngyivel prayer 20 2015/04/17 - 21:42 2016/07/09 - 14:15
Fórumtéma Cinke színdarab Emeraude 1 2016/04/25 - 09:38 2016/04/27 - 08:51
Fórumtéma Szent Márton évforduló pályázat prayer 5 2014/09/28 - 09:49 2016/03/01 - 22:47
Fórumtéma Ötletek, és a megvalósítás. prayer 164 2010/02/05 - 20:51 2016/02/02 - 14:28
Fórumtéma Aktuális pályázatok zsuska 177 2013/02/06 - 11:01 2016/01/26 - 12:16

Legújabb rendezvények

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Rendezvény Tavaszi Varázs Fesztivál capek 2019/03/29 - 11:00 2019/04/12 - 12:06
Rendezvény Húsvéti nyusziles az Origó-Házban capek 2019/04/18 - 12:00 2019/04/12 - 12:02
Rendezvény Vidám farsang capek 2019/02/28 - 16:00 2019/03/14 - 12:11
Rendezvény CINKÉK a nagyvilágban - Lélekmorzsák capek 2019/02/22 - 17:00 2019/03/14 - 11:54
Rendezvény Versek Istenről, Hazáról, Szerelemről... capek 2019/01/24 - 16:00 2019/01/16 - 21:40