A pocsolya

Füles képe



Valahol a varázslatos, rejtekadó erdő mélyén megbúvó tisztáson nyújtózkodott egy kicsiny tó. Ahogy a nap első sugara átkandikált a fák között, mint mindig, most is Kvarty Samu ébredt legkorábban. Néhány álmos pislantás után teleszívta tüdejét a hajnali friss levegővel, majd ahogy csak a torkán kifért, elkukorékolta magát. Ezt a trükköt egy arra tévedt öreg kakastól tanulta. Kiváló érzéke volt a hangutánzáshoz, harminchat féle állathangot tudott előadni. A nagy rikácsolásra sorban ébredezni kezdtek a tavacska lakói. Elsőként Ruca réce. Gyorsan megigazgatta a fészket és még a pelyhesek ébredése előtt elkészítette a reggelit: szunyoglábkonzervből készült sültet, ropogós vízililiom szirommal és habos békalencse kávéval. A finom illatok sorba ébresztették a kicsiket, és sajnos a szomszédot is. Így hát megkezdődhetett a napi civakodás, a kiállhatatlan Hód Ernő családdal. Állandóan borsot törtek egymás orra alá. Mikor, és ki is kezdte, senki sem emlékezett már rá, de tény, hogy ki nem állhatták egymást. A bosszantás fő mestere a vásott Hód Gazsi volt, aki a mai napra azt eszelte ki, hogy búvárúszásban megközelítve a Ruca rezidenciát, kicsit meggyengíti az alapokat. Csak a jószerencse, és Réce papa gyorsasága mentette meg a fészket és a reggelit a vízbe landolástól. A bosszú nem maradt el, az éjjel felgyülemlett, keményre száradt vacsora mellékterméket a kölykök átdobálták a Hódvárra. Erre a csetepatéra ébredt fel az öreg harcsa apó. Mérgesen rendre utasította a randalírozókat. A harc azonnal abbamaradt, mert az öreget mindenki tisztelte, különösen azóta, hogy az utolsó hal is a vén kalóz áldozatává vált. Senki nem tudhatta, ha újra megéhezne, ki kerülne fel az étlapjára. Bár a tavacska pletykahíradója szerint, az öreg vegetáriánus lett és csak algát rágcsál, azért nála soha nem lehet tudni, mégis csak egy ragadozó.

Utoljára a nagyothalló, mindig mérges Rák Berci, és a senki nem tudja hány éves Teknős Elemér ébredt. Ők együtt laktak már évek óta. Azért költöztek össze, mert jól kiegészítették egymást: Elemér rendetlen, mindent széthagyó típus volt, míg a szűz jegyű Berci rendmániásnak született. Ezen kívül, közös volt a hobbijuk: mások bosszantása.

Élt még ebben a vízi közösségben, egy igen nagy létszámú kagyló család. Őket mindenki utálta, mert senkivel nem álltak szóba, csak ritkán leselkedtek elő a kagylóhéjak mögül. Ezen kívül rájuk fogták, hogy felelősek a tó eliszaposodásáért, ami miatt a környéken bűz terjengett, és a „pocsolya” névvel illeték szeretett otthonukat. Volt közöttük egy külföldi rokon is, aki még a saját fajtájával sem állt szóba. Fent élt egy formás kő tetején, vízinövényekkel körbebástyázva. A békaporontyok szerették bosszantani, erre védekezésképpen hirtelen kitátotta kagylóajkait és vizet lövellt a támadókra. Ilyenkor egy ideig békén hagyták. Becenevet is ragasztottak rá: ő lett a „Méregstaniszli”.

A környék elmaradhatatlan lakói voltak még a szúnyogok. Az állomány nagy létszáma miatt nem volt nevük, csak sorszámuk. A tavirózsa levelén beszélgetett 24-es és 412-es, amikor váratlan dolog történt. A kis tó partján megjelent egy kétlábonjáró, valami furcsa bottal a mellső tagjaiban. Természetellenes pózban elhelyezkedett és valamit kezdett bedobálni a vízbe. A szúnyogok döbbenten elhallgattak, még soha nem láttak ilyet. A nagy csendre felfigyelt Kvarty Samu, és álcaként a fejére terítve egy levelet, kikukucskált a vízből. Agya gyorsan járt, nem tudta hirtelen, hogy a repertoárjából, melyikkel tudná elijeszteni ezt a jövevényt, de félelmében egyetlen hang sem jött ki a torkán. Időközben, már minden lakó, árgus szemekkel az idegen mozdulatait leste. Találgatták, hogy ki lehet, és mi a fenét csinál. Ekkor megérkezett harcsa apó, aki már sok tóbefagyást megért. Egyből átlátta a helyzetet és tájékoztatta a többieket, hogy ez bizony egy horgász, aki azért jött, hogy halat fogjon. Mivel már csak ő volt az egyetlen, így hát evidens, hogy érte jött. Többen megsiratták az öreget, de volt aki már dörzsölte a markát, hogy milyen jó világ lesz majd itt nélküle. De a vénség nem azért ért meg ennyi tavaszt, hogy könnyen megadja magát. Maga köré gyűjtötte a legfürgébbeket és tervet készített velük, hogyan szúrjanak ki az ellenséggel. Legelőször, elcsenték Rák Berci olvasószemüvegét, és rákötötték a zsinegre. Másodikként, egy elhagyott vadlúdfészek került terítékre. Harmadikra kitalálták, hogy „Méregstaniszli” köve köré tekerik a horgászzsinórt. A kétlábú sokáig „fárasztotta” a nehéz követ, de végül sikerült valahogy kicibálnia. Látták, ahogy elvörösödik feje a méregtől, amikor szemügyre vette a zsákmányát. Aztán felfedezte a kagylót. Valami vékony, hegyeset előkotorászott a bőre alól és kinyitotta vele a kagyló ajtaját. Hirtelen, gyönyörű, soha nem látott fény árasztotta el a víz felületét. A tólakóknak és a kétlábúnak leesett az álluk, ilyen gyönyörűséget még nem látott egyikőjük sem. A boldog új tulajdonos eszmélt leghamarabb, diadalittas üvöltés kíséretében hagyta el a helyszínt. Döbbent csend ült a tópartra.

Másnap reggel a szokásos módon Kvarty Samu ébredt elsőnek. Sokat gondolkodott, hogy ma melyik hangjával örvendeztesse meg a nagyérdeműt, de végül maradt a kakaskukorékolásnál. A tó elkezdte élni a szokásos életét. De, alighogy teljes terjedelmével elterpeszkedett a Nap az égen, özönleni kezdtek a kétlábúak. Úszó alkalmatosságaikkal keresztül-kasul szelték a tavat és a pókhálóhoz hasonlatos tárggyal kotorásztak a vízben. Az inváziónak leginkább a szúnyogok örültek, mert fel tudták tölteni a vérbankjukat. Néhányan annyira elhíztak közülük, hogy már repülni sem tudtak, csak heverésztek az árnyékban. A lakók rettegve úszkáltak a védettebb helyekre, nyugodt életüknek vége szakadt. De hamar rájöttek, hogy az akció a kagylók ellen irányul. Nem sok idő telt el és a tóba már egyetlen kagyló sem volt, csak a parton hevertek kinyitottan, amíg a nap ki nem szárította őket teljesen. Amikor a kagylók hiába való keresése reménytelenségbe fulladt, a tó élete visszasüppedt az álmos hétköznapokba.

A csoda nem jött el többé, az a mesebeli fény, csak egyszer világította be a kis tisztás tavának partját.     

zsuska képe
zsuska
Offline
Csatlakozott: 2010/09/12

De sokszor van ez így...

S legtöbbször észre sem vesszük, hogy kitől, miből fakad majd, az az egyszeri fényesség.

Örömmel jártam nálad, hiszen "igazgyöngyöd" újra megtaláltam!

zsuska

Nem minden szó mondható ki. Az egyik magunk miatt, a másik kíméletből... s ha mégis megteszem?

Judit képe
Judit
Offline
Csatlakozott: 2008/07/21

Igen ... Kő vagy gyémánt? Nagy kérdés mikor mi akad a kezünkbe... Ám, ha nem fényesítjük, nem törődünk vele, ismét belepi a por és lassan újra kővé válik... Csak egy széndarabbá...

A Te horgászod viszont igazgyöngyöt talált a sok hétköznapi kagyló közt, és kellőképpen örült is neki Mosoly)) Nagyon szerettem ezt a történeted imegint csak kedves Jocó.

Szeretettel: Judit

"Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan." Antoine de Saint Exupéry

Olasz Irén képe
Olasz Irén
Offline
Csatlakozott: 2013/08/14
Kedves Jocó!
 
Szeretem az érzés világod!
Mindig szívesen olvaslak!
Most is.
 

Szeretettel: Irén

Buktató köveimből építek Égig érő lépcsőt.

Legújabb irodalmak

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Irodalom Telekes Béla: Viszontlátás / Wiedersehen toni 2024/03/28 - 09:43 2024/03/28 - 09:43
Irodalom Rigó Tibor: Egyre kevesebb / Immer weniger toni 2024/03/27 - 08:30 2024/03/27 - 08:30
Irodalom Bertolt Brecht: Der Abgerissen Strick / Az elszakadt kötél toni 2024/03/26 - 08:07 2024/03/26 - 08:07
Irodalom Mucsi Antal-Tóni: Egy hópehely toni 2024/03/25 - 21:18 2024/03/25 - 21:18
Irodalom Torkos László: Kerülöm az embereket / Ich übersehe die Menschheit toni 2024/03/25 - 08:37 2024/03/25 - 08:37
Irodalom Szüry Dénes Tavasz volt akkor / Es war Frühling damals toni 2024/03/24 - 10:01 2024/03/24 - 10:01
Irodalom Kozma Andor: Éji dal / Nachtlied toni 2024/03/23 - 09:02 2024/03/23 - 09:02
Irodalom Gyulai Pál: Hölgyeinkhez / An unsere Damen toni 2024/03/22 - 08:33 2024/03/22 - 08:33
Irodalom Ifj. Téglás Gábor Carmen lugubre / Carmen lugubre toni 2024/03/21 - 10:16 2024/03/21 - 10:16
Irodalom Mucsi Antal: …és egy könnycsepp… / …und eine Träne… toni 2024/03/20 - 08:51 2024/03/20 - 08:51
Irodalom Jakab Ödön: A magvető / Der Seemann toni 2024/03/19 - 08:53 2024/03/19 - 08:53
Irodalom Arany János A tetétleni halmon / Auf dem Hügel von Tetétlen toni 2024/03/18 - 08:22 2024/03/18 - 08:22
Irodalom Lampérth Géza: Torinóban / In Turin toni 2024/03/17 - 10:06 2024/03/17 - 10:06
Irodalom Lampérth Géza Új sírok / Neue Gräber toni 2024/03/16 - 08:31 2024/03/16 - 08:31
Irodalom Krüzselyi Erzsike: Az a csillag / Dieser Stern toni 2024/03/15 - 10:20 2024/03/15 - 10:20

Legújabb hangzóanyagok

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Audió Tompos Lilla: Karácsony ambrusa 2019/12/23 - 21:34 2019/12/23 - 21:34
Audió Kék mezőben Góth László 2019/12/14 - 05:58 2019/12/14 - 05:58
Audió Szabó Melinda: Októberi látomás ambrusa 2019/10/12 - 19:26 2019/10/12 - 19:26
Audió Kelvin: Angyalka ambrusa 2019/01/15 - 22:18 2019/01/15 - 22:18
Audió Visszatekintő: Karácsony Pécsett 1918-ban ambrusa 2019/01/02 - 12:54 2019/01/02 - 12:54

Legújabb fórumtémák

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Fórumtéma Megszűnt pályázat Markovics Anita 2019/12/31 - 13:41 2019/12/31 - 13:41
Fórumtéma Klapek Gabriella hímezve festő, énekes, zeneszerző prayer 2 2016/11/28 - 12:48 2018/03/31 - 00:43
Fórumtéma 2017. AKÍK Művészeti Pályázat prayer 2016/12/28 - 19:03 2016/12/28 - 19:03
Fórumtéma 2016 évi rendezvények capek 17 2016/01/14 - 11:27 2016/08/07 - 16:47
Fórumtéma CINKEfészek Antológia 6. Szt. Mártonnak ajánlva prayer 14 2016/04/17 - 18:06 2016/07/17 - 12:32
Fórumtéma CINKE klub Gyöngyivel prayer 20 2015/04/17 - 21:42 2016/07/09 - 14:15
Fórumtéma Cinke színdarab Emeraude 1 2016/04/25 - 09:38 2016/04/27 - 08:51
Fórumtéma Szent Márton évforduló pályázat prayer 5 2014/09/28 - 09:49 2016/03/01 - 22:47
Fórumtéma Ötletek, és a megvalósítás. prayer 164 2010/02/05 - 20:51 2016/02/02 - 14:28
Fórumtéma Aktuális pályázatok zsuska 177 2013/02/06 - 11:01 2016/01/26 - 12:16

Legújabb rendezvények

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Rendezvény Tavaszi Varázs Fesztivál capek 2019/03/29 - 11:00 2019/04/12 - 12:06
Rendezvény Húsvéti nyusziles az Origó-Házban capek 2019/04/18 - 12:00 2019/04/12 - 12:02
Rendezvény Vidám farsang capek 2019/02/28 - 16:00 2019/03/14 - 12:11
Rendezvény CINKÉK a nagyvilágban - Lélekmorzsák capek 2019/02/22 - 17:00 2019/03/14 - 11:54
Rendezvény Versek Istenről, Hazáról, Szerelemről... capek 2019/01/24 - 16:00 2019/01/16 - 21:40