Sakk-matt

szeplő képe

Úgy négy-ötéves lehettem, amikor nevelőapám megtanított sakkozni. Hideg téli estéken – mivel beszorultunk a lakásba –, esténként az egyetlen szobánkban felállított kiskályha mellett összeült a család, és míg nővérem általában anyukánkkal kártyázott vagy malmozott, mi apámmal folyton sakkoztunk.
Apukám nagyon szeretett engem, mégsem hagyott soha nyerni. Ezt akkoriban igencsak nehezményeztem… Emlékszem, eleinte gyakran megesett, hogy egy-egy vereség után dühösen lesöpörtem a bábukat a földre, és szememben igazi krokodilkönnyekkel toporzékoltam:
– Csaltál! Biztosan megint csaltál! Nem igaz, hogy soha nem tudok nyerni!
– Eljön annak is az ideje, kislányom, csak légy türelmes és figyelj oda jobban! – intett jó apám, és végtelen szelídségével még azt is elnézte nekem, hogy szemtelenül csalónak neveztem.
Kezdeti kifakadásaimat követően igyekeztem jobban összpontosítani, és előre gondolkodni, kitalálni az ellenfelem következő lépését, s megtervezni a sajátomat. Rájöttem arra, ami apám számára nyilvánvaló volt: mindig ott rontottam el, hogy túlságosan kapkodtam. Mintha minél előbb a parti végére akartam volna érni, csakhogy rögtön újabb játszmát kezdhessünk. Ezért aztán egymást érték a vereségeim. Anyukám csak mosolyogva csóválta a fejét, látva, hogy fáradhatatlanul állítom fel újra meg újra a fekete és fehér bábukat. Egyszer észrevettem, ahogy cinkosan apukámra kacsintott és szavak nélkül arra kérte, engedjen végre nyerni. Ám apukám hajthatatlan volt, egyszerűen ellenkezett az elveivel, hogy csaljon, akár az ellenfél javára is.
– Meg kell tanulnia veszíteni, hiszen az életben sem fog mindig nyerni – érvelt megdönthetetlenül, majd komolyan rám emelte melegséget sugárzó nagy, barna szemét: – Hidd el, kislányom, csak a javadat akarom. Sokkal értékesebb győzelem lesz, ha egyszer úgy adsz nekem mattot, hogy tudod, alaposan megküzdöttél érte.
– Értem, apu – bólintottam illő komolysággal, azután összeszorítottam a fogaimat, úgy szűrtem a szavakat: – Nem adom fel, már csak azért sem!
– Ezt el is várom tőled! – Apám széles mosolyra húzta a száját, és szeretettel megsimogatta gesztenyebarna hajamat.
Erre a beszélgetésre már nyolcéves korom körül került sor. Sokáig töprengtem, mit is akart ezzel mondani apukám, de igazán csak akkor értettem meg, amikor bekövetkezett az, amit oly rég vártam – mint kiderült, apukámmal együtt. Életemben először sikerült mattot adnom egy felnőttnek, aki ráadásul az apám volt. És ekkor minden világossá vált: miközben hitetlenkedve meredtem a sakktáblára, amely egyértelműen hirdette a győzelmemet, soha nem érzett öröm töltötte be a szívemet. Nyertem! Én, a saját tudásomnak, a saját képességeimnek köszönhetően, és nem azért, mert egy felnőtt nagylelkűen hagyott nyerni. Akkor és ott rádöbbentem, hogy az életben csakis így érdemes nyerni: önnön erőnkből, soha nem lankadó küzdelmek árán! Ezt a leckét a mai napig nem felejtettem el. Számomra immár bebizonyosodott, hogy a rengeteg gyakorlás és a töretlen kitartás végül meghozza gyümölcsét, és ez közel sem csak a sakkra igaz. Téved, aki azt képzeli, a legcsekélyebb erőfeszítés nélkül az ölébe hullik minden. Ismerek ugyan egy-két embert, akinek a szülei pl. autót vettek a tizennyolcadik születésnapjára, és öröklakást adtak nászajándékba, ennek ellenére, vagy éppen ezért, a házasságuk nem tartott sokáig. Talán azért, mert nem ismerték meg a közös cél érdekében végzett közös munka örömét és összetartó erejét… Ráadásul igaz a mondás, hogy ami könnyen jött, az könnyen megy!
Én mindenesetre megtapasztaltam – akkor, nyolcéves koromban először, és azóta is számtalanszor –, hogy csak annak érezzük igazán az értékét, amiért megdolgoztunk, amiért megharcoltunk.
Örökké hálás vagyok jó apámnak a tőle kapott sok bölcsességért, és azért a végtelen szeretetért, amellyel felnevelt engem és a nővéremet, pedig nem voltunk vér szerinti gyerekei. Sajnos ő már huszonhét éve nincs közöttünk, negyvenkét évesen kellett elmennie… Nos, ha pénzben mérhető vagyont nem is, de legalább a tőle tanultakat – a küzdeni akarást, a becsületességet mindenáron, a kitartást – tovább adhatom a saját gyerekeimnek. Remélem, idővel ők is felismerik, mennyivel többet érnek ezek az értékek a hagyományos értelemben vett kincseknél…

 

 

Lyza képe
Lyza
Offline
Csatlakozott: 2008/07/20

Bölcsességet kaptál és ez egy életre szóló, mely átvezet a nehézségeken!...Remek ember lehetett!...Gratulálok az íráshoz, így legalább emléke jobban fentmarad az írás nyomán és hírdeti a bölcsességét másnak is!


szeplő képe
szeplő
Offline
Csatlakozott: 2008/07/28

Köszönöm, Lyzám:) Igen, nagyszerű ember volt a nevelőapám (mindig őt tekintettem igazi apámnak, hiszen másfél éves koromtól nevelt), ő volt és marad a példaképem:)

Üdv: Szeplő


MmeDegard
Offline
Csatlakozott: 2008/09/19

No tessék! Íme egy a rengeteg édes mostoha közül! Én is így vagyok énapukámmal: bár még a nevünk is más, nekem ő az igazi!

Egy Apa az Apa és kész.  Jó nekünk!

"Ahhoz, hogy a lehetséges valóra váljon, meg kell kísérelnünk a lehetetlent!" (ismeretlen)

Minden jót Neked és Általad!

szeplő képe
szeplő
Offline
Csatlakozott: 2008/07/28

Így igaz, kedves Degard! Egy apa nem attól lesz Apa, hogy megcsinálja a gyereket, hanem attól, hogy tisztességgel felneveli:)

Üdv: Szeplő


femis képe
femis
Offline
Csatlakozott: 2008/07/13

Nagyon jó a novellád. Túl azon, hogy méltó emléket állítottál apádnak, bölcsességét is átmenekítetted az utókornak.

Nehéz életem volt. Megtanultam harcolni, küzdeni és megtanultam, hogyan lehet újra és újra talpra állni. Szeretettel, humorral, munkával. Ezt tanultam a szüleimtől, s azt, soha nem szabad feladni!

Gratulálok az íráshoz!

Femis

szeplő képe
szeplő
Offline
Csatlakozott: 2008/07/28

Köszönöm, hogy olvastál, és hogy megosztottad velem a gondolataidat, kedves Femis:)

Üdv: Szeplő


Desert_Rose (nem ellenőrzött)

Nekem is tetszett. Nem tudok újat hozzátenni, az előttem szólók mindent elmondtak. Igazán bölcs ember volt, és szép emléket állítottál neki.

szeplő képe
szeplő
Offline
Csatlakozott: 2008/07/28

Nekem az is elég, hogy olvastál és megértetted a lényeget, kedves Rose:)

Üdv: Szeplő


tokio170 képe
tokio170
Offline
Csatlakozott: 2008/07/28

Én a sakkozást a könyvtárban tanultam a nagyobb gyerekektől. Ám otthon ugyanígy voltam a malommal, és a (nem hazárd) kártyajátékokkal, mint te.
Egy idő után - viszont - már féltek tőlem az otthoniak, mert nem engedtem senkit elvtelenül nyerni. Kitanultam rendesen a játékok logikáját.
Persze a mai gyerekek már nem ilyen türelmesek. Lányomat, amikor tanítottam sakkozni rendszeresen rám borította a táblát.
A játék folyamatából szépen vetíted ki az élet csatáinak megnyeréséhez szükséges elveket, feltételeket.
Ne feledjük azonban, hogy manapság (főleg) egyre nő azok száma, akik jobban elboldogulnak a csalással szerzett elvtelen győzelmekkel, mint mi - korrekt játékosok - a verítékkel megszerzettekkel.
Gratula az íráshoz, pacsi! Mosoly)

 

tokio170

szeplő képe
szeplő
Offline
Csatlakozott: 2008/07/28

Azért örülök, hogy nem csak én látom így, kedves Tokió:) Inkább veszítsek tisztességesen, mint nyerjek becstele eszközökkel!

Üdv: Szeplő


csabaiandy képe
csabaiandy
Offline
Csatlakozott: 2008/07/21

....hogy csak annak érezzük igazán az értékét, amiért megdolgoztunk, amiért megharcoltunk.....

 

igen ez így van Marám, tetszett az írásod most is. grat. hozzá.

szeplő képe
szeplő
Offline
Csatlakozott: 2008/07/28

Köszönöm megtisztelő látogatásodat, kedves Andi:)

Üdv: Szeplő


Tupir
Offline
Csatlakozott: 2008/08/20

Az én apukám is ilyen, és ő sem engedett nyerni-soha Mosoly

szeplő képe
szeplő
Offline
Csatlakozott: 2008/07/28

Milyen jó is, hogy sok ilyen apuka él a földön, kedves Tupír:) Én azt szoktam mondani (amikor még élt szegény), hogy sokszorosítani kellene őt:)

Üdv: Szeplő


prayer képe
prayer
Offline
Csatlakozott: 2008/06/30

Velem is hasonlóképpen játszódott le az a sok parti, bár nekem nem volt módomban győzni felette. Viszont a későbbiekben a győzelmek máshol jöttek.

prayer

szeplő képe
szeplő
Offline
Csatlakozott: 2008/07/28

Kedves Zoli, a győzelmek előbb-utóbb jönnek, de tény, hogy meg kell küzdeni értük! A régi sakkpartik pedig alaposan megtanították az embert a küzdeni akarásra...

Üdv: Szeplő


Legújabb irodalmak

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Irodalom Vállaji Sipos Ida Őszi ibolyák / Herbstveilchen toni 2024/05/12 - 08:12 2024/05/12 - 08:12
Irodalom Torkos László: Áldott kezek / Gesegnete Hände toni 2024/05/11 - 07:51 2024/05/11 - 07:51
Irodalom Siklossy László Hangok / Stimmen toni 2024/05/10 - 09:11 2024/05/10 - 09:11
Irodalom Joachi Ringelnatz: Missglücktes Liebesabenteuer / A félresikerült szerelmi élmény toni 2024/05/09 - 09:02 2024/05/09 - 09:02
Irodalom Sas Ede Az éjszakába / In die Nacht. toni 2024/05/08 - 08:53 2024/05/08 - 08:53
Irodalom Havasi István A szegények háza / Das Armenhaus toni 2024/05/07 - 08:37 2024/05/07 - 08:37
Irodalom Tóth Árpád: Meddő órán / An karge Stunde toni 2024/05/06 - 07:54 2024/05/06 - 07:54
Irodalom Radnóti Miklós: Gyökér / Wurzel toni 2024/05/05 - 09:16 2024/05/05 - 09:16
Irodalom G. Diószeghy Mór Ahol nyilnak az akácok / Wo die Akazienbäume blühen toni 2024/05/04 - 08:18 2024/05/04 - 08:18
Irodalom Jakab Ödön: Édesanyámnak / Zu meiner Mutter toni 2024/05/03 - 07:15 2024/05/03 - 07:15
Irodalom Rigó Tibor Május ha lehetnék / Wenn ich könnte Mai sein toni 2024/05/02 - 07:46 2024/05/02 - 07:46
Irodalom József Attila: Munkások / Die Arbeiter toni 2024/05/01 - 07:51 2024/05/01 - 07:51
Irodalom Palágyi Lajos Reggel a tengeren / Morgens auf das Meer toni 2024/04/30 - 07:29 2024/04/30 - 07:29
Irodalom Rigó Tibor: Cigány keringő / Zigeunerwalzer toni 2024/04/29 - 08:08 2024/04/29 - 08:08
Irodalom Torkos László Csak engem szeret / Sie liebt nur mich toni 2024/04/28 - 08:28 2024/04/28 - 08:28

Legújabb hangzóanyagok

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Audió Tompos Lilla: Karácsony ambrusa 2019/12/23 - 21:34 2019/12/23 - 21:34
Audió Kék mezőben Góth László 2019/12/14 - 05:58 2019/12/14 - 05:58
Audió Szabó Melinda: Októberi látomás ambrusa 2019/10/12 - 19:26 2019/10/12 - 19:26
Audió Kelvin: Angyalka ambrusa 2019/01/15 - 22:18 2019/01/15 - 22:18
Audió Visszatekintő: Karácsony Pécsett 1918-ban ambrusa 2019/01/02 - 12:54 2019/01/02 - 12:54

Legújabb fórumtémák

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Fórumtéma Megszűnt pályázat Markovics Anita 2019/12/31 - 13:41 2019/12/31 - 13:41
Fórumtéma Klapek Gabriella hímezve festő, énekes, zeneszerző prayer 2 2016/11/28 - 12:48 2018/03/31 - 00:43
Fórumtéma 2017. AKÍK Művészeti Pályázat prayer 2016/12/28 - 19:03 2016/12/28 - 19:03
Fórumtéma 2016 évi rendezvények capek 17 2016/01/14 - 11:27 2016/08/07 - 16:47
Fórumtéma CINKEfészek Antológia 6. Szt. Mártonnak ajánlva prayer 14 2016/04/17 - 18:06 2016/07/17 - 12:32
Fórumtéma CINKE klub Gyöngyivel prayer 20 2015/04/17 - 21:42 2016/07/09 - 14:15
Fórumtéma Cinke színdarab Emeraude 1 2016/04/25 - 09:38 2016/04/27 - 08:51
Fórumtéma Szent Márton évforduló pályázat prayer 5 2014/09/28 - 09:49 2016/03/01 - 22:47
Fórumtéma Ötletek, és a megvalósítás. prayer 164 2010/02/05 - 20:51 2016/02/02 - 14:28
Fórumtéma Aktuális pályázatok zsuska 177 2013/02/06 - 11:01 2016/01/26 - 12:16

Legújabb rendezvények

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Rendezvény Tavaszi Varázs Fesztivál capek 2019/03/29 - 11:00 2019/04/12 - 12:06
Rendezvény Húsvéti nyusziles az Origó-Házban capek 2019/04/18 - 12:00 2019/04/12 - 12:02
Rendezvény Vidám farsang capek 2019/02/28 - 16:00 2019/03/14 - 12:11
Rendezvény CINKÉK a nagyvilágban - Lélekmorzsák capek 2019/02/22 - 17:00 2019/03/14 - 11:54
Rendezvény Versek Istenről, Hazáról, Szerelemről... capek 2019/01/24 - 16:00 2019/01/16 - 21:40