A férfibánatról II.

Molnár Péter képe



Megígértem egyszer, emlékszel?
Írtam is róla, röviden, nagyon keserűen.

Azt tisztáztuk, hogy csak a férfiak képesek valódi mélységében átérezni a bánatot, annak mindent megnyomorító rémségével egyetemben. Csak férfiak képesek bánatukat évekig magukba zárva táplálni, dédelgetni.
Ha egy férfi búnak ereszt fejét, az sokáig tart, néha egy életen át.
Visszafog, bénít, meggátol a helyes gondolkodásban, a cselekvésben. Nem hiszed? No figyelj!

Napóleon végigverte a fél világot. Nagyszerű hadvezér volt, ehhez nem férhet kétség. Ahhoz sem, hogy legény, mi több, férfi volt a talpán.
Csak lehetett valami racionális oka, hogy annyi jó nő bomlott utána, kínálta fel kegyeit, az amúgy szabócenti méretű korzikainak.
Aztán eljutott Moszkva alá, és nézd csak meg, mi történt. Ha most azt mondod, hogy az utánpótlási vonalak hosszúra nyúltak és bevált Kutuzov 'felperzselt föld' taktikája, hihetetlenül nagyot tévedsz. Napóleonról köztudott, hogy elverték máskor is. Mindig ott menetelt a serege élén, és akaratával, személyes példájával öntött lelket az embereibe, a legszorultabb helyzetekben is. Moszkva alatt azonban köpenyébe burkolózott, duzzogva félreállt, és hagyta a fagyhalálba menetelni katonáit.
S mindezt miért? Mert elkeserítette a vereség? Mert megalázottnak érezte magát? Frászkarikát. Egy lengyel nemesasszony, bizonyos Walevska azt írta neki előző nap: Kedves Buonapartém, a távolság felnyitotta a szemem. Ön nem a hozzám illő férfi. Kérem, ne hívjon többet!
Hát így. Nem másként. Mondhatnak és írhatnak a történelemtudorok bármit, ez van. Illetve ez volt.

De szolgálhatok más példával is.
Szimion Ganajevics Ganajev gárdakapitány feltalálta az X sugarat, ami később Röntgen sugárként híresült el.
Nézzük, mi is történt valójában. Van-e megfelelő bizonyítékom, mely alátámasztja állításomat?
Nevezett gárdakapitány, otthagyta a fogát a krími háborúban. Hátrahagyott holmijai közt megtalálták felesége, Nyina Kibeforogna Ganajevna - született Turbina –, levelét, melyben tudatja férjével, hogy odahaza Pityerben – született Szentpétervár -, minden rendben van, sőt a legnagyobb rendben. Templomot látogat, jótékonykodik, szabad óráit pedig a hímezésnek szenteli. Kapitányunk nem volt buta, vagy ostoba. Pontosan tudta, a háború előtt ő maga gyakran nőzött. Emlékezete szerint már akkor is megesett, hogy neje ez alatt hímzett. Akarom mondani, hímezett. A kapitány örökének kutatói aztán megtalálták azt a válaszlevelet, melyet a derék gárdatiszt küldött asszonyának. Idéznék belőle:
„Felesleges tovább alakoskodnia! Átlátok magán, maga büdös cemende!'
E néhány veretes szó két dolgot bizonyít. Először: a derék kapitány, bánatában minden alkalmat megragadott, hogy keresse a halált, és végül meg is találta azt.
Másodszor: korát, és főképp Röntgent messze megelőzte az emberi testen való átlátást elősegítő sugár felfedezésében. Ebből is láthatod, hogy a boldog és kiegyensúlyozott férfi képes felfedezni Amerikát, megálmodni a kormányozható léghajót vagy a fröccsöntő gépet, a boldogtalan, a bánatos pedig otthagyja a fogát, valami vacak háborúban.

Vess egy pillantást az emberiség történelmére, és láthatod, mennyi megmagyarázhatatlan tragédia, mennyi indokolatlan keserv található benne.
Vajon Tróját bevehették volna a görögök, holmi lécekből összerótt, kehes faló segítségével, ha előtte Heléna nem nyújtja ki rózsás nyelvét? Aligha.
Róma és a barbárok?
Tudom én, hogy a birodalom az idő tájt már csak árnyéka volt önmagának, de könyörgöm! Mégis csak a legnagyobb birodalom volt az akkori Európában!
Aztán ott van a világhódító tatár, Dzsingisz kán. Vajon lett volna esélye legyőzni bárkinek is, ha felesége, Börte nem szalajt utána fullajtárt, tudomására hozva a világverőnek: Bocs, de mégis inkább a volt férjem, mint te!

Hát ezért mondom, a férfibánat nagy, sötét és rettentő dolog.
Megnyomorítja a testet és a lelket, folyókat fordít vissza, birodalmakat szór a szélbe.
A bánatos férfit nem érdekli más, csak önmaga. Mindent megtesz, hogy bánatától megszabaduljon. Illetve nem tesz semmit, csak néz komoran egyirányba, általában maga elé.
Rágódik. Keserves gondolatok közt, némán. Emészti magát.

Egy nő, ha bánatos, cserbenhagyásos vásárlással kompenzál. (vö.: shoppingol) De a férfit nem ilyen fából faragták. Ő szenved némán, hosszan, fütyülve a történelem kerekére, a birodalmakra, és úgy általában, mindenre.
Ahelyett, hogy leszaladna a sarki kiskocsmába, és azt mondaná a pincérnek: Hozzon nekem egy dupla pacalt sós burgonyával, csípősen, de előtte kérek egy jó pohár szilvapálinkát és utána egy liter veresbort.
Ha teszem azt, Napóleon ezt a megoldást választja, seregét nem tizedeli meg a végtelen orosz hómező.
Szent Ilonáról már nem is beszélve.

Desert_Rose képe
Desert_Rose
Offline
Csatlakozott: 2008/11/11

Hát igen.... A férfinak már csak a nő okozza a vesztét minden időben. Már a Paradicsomban is, az almával... De azért azt nem gondoltam volna, hogy háborúkat veszítenek el miatta... Hm... Érdekes volt....

 

- Rose -

„Tőlem ne várjon

Emeraude
Offline
Csatlakozott: 2008/07/14

Érdekes okfejtés volt. Nem tudtam sem Napóleonról, sem a többiekről ezeket a háttéradatokat. Nagyon szomorú írás. Teljesen átragadt a hangualata rám is. De... én nem hiszem, hogy így ketté lehetne bontani az emberiség szomorúságát. Vagy.. (jó, én fiúnak indultam ezek szerint ebben is.)
Nem illik ilyen alatt gratulálni, úgy érzem... de viszem magamban minden szép, okító szavát.

Judit képe
Judit
Offline
Csatlakozott: 2008/07/21

Hát nem tudom....nem shoppingolok, ha bánatom van. Szenvedek, mint a kutya. Évekig. Akkor lehet, hogy nem is vagyok nő?? .....Napoleon ügyét ismertem Walewska grófnővel, de ezek az oroszok??? Fantasztikusak a névasszociációid!!!! Olyan jót derültem Ganajeven és Kibeforognán, hogy még a szomszédban is hallható lett volna, ha éppen nincs fél éjfél:-))) Egyszóval: ismét jó volt betérni ide Hozzád és a férfibánat rejtelmeibe burkolózni. Köszönöm, hogy egy kis bepillantást engedtél világod egy másik szegletébe..

Szeretettel: Judit

"Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan." Antoine de Saint Exupéry

Dominus Litis képe
Dominus Litis
Offline
Csatlakozott: 2008/09/23

Elalvás elötti csemege. Köszönöm.

Hirtelen ez jutott eszembe:

..."Az élet a leghatalmasabb boldogság,
S hogy élsz, erre a legjobb tanubizonyság
ha valami nagyon-nagyon fáj." ....

" Az ébredő vonzalom, bizony mindig elmondhatatlan gyönyörűséggel van tele és a szerelem minden boldogsága a változásban van. "
/ Moliere /

Molnár Péter képe
Molnár Péter
Offline
Csatlakozott: 2008/09/24

Köszönöm.
De srácok: Hát senki nem fedezi fel Juditon kívül, hogy a második rész röhögve született? Nektek nem tűnt fel a röntgen-sugár, és hogy ''Átlátok magán, maga ócska k...a?
Meg a dupla pacal, csípősen? Ez unyanannak a férfibánatnak egy frivol, vállrándító, mindenen nevető változata.
Tegnap már írtam: Yin és yang, fekete és fehér, szomorú és vidám... Mert a világban egyensúly van. Annak kell lenie.

Desert_Rose képe
Desert_Rose
Offline
Csatlakozott: 2008/11/11

Bevallom, az a Röntgen sugár gyanús volt..... De nem akartam megkérdőjelezni. Dzsingisz kánnak meg talán nem is tudjuk, hogy hívták a feleségét, vagy feleségeit.... Jópofa volt! Mosoly)))))

- Rose -

„Tőlem ne várjon

Molnár Péter képe
Molnár Péter
Offline
Csatlakozott: 2008/09/24

Bízzon bennem, Rose... Börtének hívták.
Egy férfi nem hazudik. Nőnek főleg nem. Meglepetes)

Desert_Rose képe
Desert_Rose
Offline
Csatlakozott: 2008/11/11

Azért én leellenőriztem az infót (férfiban bízni?), de valóban Börtének hívták... Mosoly))

- Rose -

„Tőlem ne várjon

Molnár Péter képe
Molnár Péter
Offline
Csatlakozott: 2008/09/24

Hm... Akkor higgy férfinak, ha ló legel a sírján? Meglepetes)

Lyza képe
Lyza
Offline
Csatlakozott: 2008/07/20

Mosoly)))))))....Te Rodolfó!...Bűvészkedünk, bűvészkedünk?...Mosoly)))))


Molnár Péter képe
Molnár Péter
Offline
Csatlakozott: 2008/09/24

Bezonyám... Cilinderből nyuszi! Meglepetes)))

szeplő képe
szeplő
Offline
Csatlakozott: 2008/07/28

Így kell ezt, Péter! Nevetni, amikor sírni lenne kedvünk... Remekül megfogtad a lényeget:) A Röntgen-sugáron mulattam a legjobban:)))

Üdv: Szeplő


femis képe
femis
Offline
Csatlakozott: 2008/07/13

Az őszinteség mellett, az iróniát és a humort imádom a legjobban, az öniróniát is. Ezért szeretem többek között nagyon Villont, és Molnár Pétert! Ők mindketten nagyszerű alkotóim!

 

Femis

Aylon képe
Aylon
Offline
Csatlakozott: 2008/07/22

Nagyon jóóóó és tetszett a történelmi fricska, nesze neked női lélek, férfi lélek.A vásárlási lázat nem írom alá, nem törvényszerű a nőkre nem jellemző..Mosoly)Ha van miből akkor örömükben is pénzt költenek, ha nincs miből akkor hiába a bánat és az öröm is.

Köszönöm, h. olvashattam.

Üdv.

Aylon

Molnár Péter képe
Molnár Péter
Offline
Csatlakozott: 2008/09/24

Elnézést kérek, de úgy gondoltam, egy csípős kis glosszába ennyi általánosítás belefér...
Engedd meg, hogy idézem Szűcs Pista barátom örökbecsűjét, innen a Cinkéről:

''Jellemző! Nőőők... A zöldségesnél is: irány a próbafülke!''

Judit képe
Judit
Offline
Csatlakozott: 2008/07/21

Kivételnek érzem magam.....egyrészt a hozzászólásom miatt, másrészt meg, mert "röntgen sugárral" átláttam Rajtad....és naggggyon tetszett a férfibánat szarkasztikus karikatúrája, ötvözve a történelem imádatommal.....Gratulálok még egyszer:-)))

Szeretettel: Judit

"Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan." Antoine de Saint Exupéry

Aylon képe
Aylon
Offline
Csatlakozott: 2008/07/22

Drága Juditom, Te biztosan kivétel vagy, én is aláírom!Mosoly))Én meg olyan későn érkeztem, hogy ezernyi hozzászólás után,  Péter már lelőtte a poént . Hiába  írtam volna bármit is, már minden fals az utolsó szó jogán.De nagyon élveztem és ha késve is, de oldva-sója vagyok.Mosoly))

Üdv.

Aylon

Legújabb irodalmak

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Irodalom Vojnovich Géza: Május / Mai toni 2024/05/18 - 08:59 2024/05/18 - 08:59
Irodalom Kovács Norbert Tépett virágok / Abgepflückte Blumen toni 2024/05/17 - 07:09 2024/05/17 - 07:09
Irodalom Kántor Imre Gyöngyhalász / Perlenfischer toni 2024/05/16 - 07:52 2024/05/16 - 07:52
Irodalom Balla Miklós A sas / Der Adler toni 2024/05/15 - 08:43 2024/05/15 - 08:43
Irodalom Indali Gyula: Barnult avar / Bräunliche Laub toni 2024/05/14 - 07:42 2024/05/14 - 07:42
Irodalom Apostol Bertalan A gyimótvölgyi hársfa / Die Linde von Gyimotstal toni 2024/05/13 - 08:12 2024/05/13 - 08:12
Irodalom Vállaji Sipos Ida Őszi ibolyák / Herbstveilchen toni 2024/05/12 - 08:12 2024/05/12 - 08:12
Irodalom Torkos László: Áldott kezek / Gesegnete Hände toni 2024/05/11 - 07:51 2024/05/11 - 07:51
Irodalom Siklossy László Hangok / Stimmen toni 2024/05/10 - 09:11 2024/05/10 - 09:11
Irodalom Joachi Ringelnatz: Missglücktes Liebesabenteuer / A félresikerült szerelmi élmény toni 2024/05/09 - 09:02 2024/05/09 - 09:02
Irodalom Sas Ede Az éjszakába / In die Nacht. toni 2024/05/08 - 08:53 2024/05/08 - 08:53
Irodalom Havasi István A szegények háza / Das Armenhaus toni 2024/05/07 - 08:37 2024/05/07 - 08:37
Irodalom Tóth Árpád: Meddő órán / An karge Stunde toni 2024/05/06 - 07:54 2024/05/06 - 07:54
Irodalom Radnóti Miklós: Gyökér / Wurzel toni 2024/05/05 - 09:16 2024/05/05 - 09:16
Irodalom G. Diószeghy Mór Ahol nyilnak az akácok / Wo die Akazienbäume blühen toni 2024/05/04 - 08:18 2024/05/04 - 08:18

Legújabb hangzóanyagok

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Audió Tompos Lilla: Karácsony ambrusa 2019/12/23 - 21:34 2019/12/23 - 21:34
Audió Kék mezőben Góth László 2019/12/14 - 05:58 2019/12/14 - 05:58
Audió Szabó Melinda: Októberi látomás ambrusa 2019/10/12 - 19:26 2019/10/12 - 19:26
Audió Kelvin: Angyalka ambrusa 2019/01/15 - 22:18 2019/01/15 - 22:18
Audió Visszatekintő: Karácsony Pécsett 1918-ban ambrusa 2019/01/02 - 12:54 2019/01/02 - 12:54

Legújabb fórumtémák

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Fórumtéma Megszűnt pályázat Markovics Anita 2019/12/31 - 13:41 2019/12/31 - 13:41
Fórumtéma Klapek Gabriella hímezve festő, énekes, zeneszerző prayer 2 2016/11/28 - 12:48 2018/03/31 - 00:43
Fórumtéma 2017. AKÍK Művészeti Pályázat prayer 2016/12/28 - 19:03 2016/12/28 - 19:03
Fórumtéma 2016 évi rendezvények capek 17 2016/01/14 - 11:27 2016/08/07 - 16:47
Fórumtéma CINKEfészek Antológia 6. Szt. Mártonnak ajánlva prayer 14 2016/04/17 - 18:06 2016/07/17 - 12:32
Fórumtéma CINKE klub Gyöngyivel prayer 20 2015/04/17 - 21:42 2016/07/09 - 14:15
Fórumtéma Cinke színdarab Emeraude 1 2016/04/25 - 09:38 2016/04/27 - 08:51
Fórumtéma Szent Márton évforduló pályázat prayer 5 2014/09/28 - 09:49 2016/03/01 - 22:47
Fórumtéma Ötletek, és a megvalósítás. prayer 164 2010/02/05 - 20:51 2016/02/02 - 14:28
Fórumtéma Aktuális pályázatok zsuska 177 2013/02/06 - 11:01 2016/01/26 - 12:16

Legújabb rendezvények

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Rendezvény Tavaszi Varázs Fesztivál capek 2019/03/29 - 11:00 2019/04/12 - 12:06
Rendezvény Húsvéti nyusziles az Origó-Házban capek 2019/04/18 - 12:00 2019/04/12 - 12:02
Rendezvény Vidám farsang capek 2019/02/28 - 16:00 2019/03/14 - 12:11
Rendezvény CINKÉK a nagyvilágban - Lélekmorzsák capek 2019/02/22 - 17:00 2019/03/14 - 11:54
Rendezvény Versek Istenről, Hazáról, Szerelemről... capek 2019/01/24 - 16:00 2019/01/16 - 21:40