Az önkéntes

Kelemen Zoltán képe

Nem érezte, hogy a bilincs felsérti a bőrt a kezén. Vadul szabadulni akart a szorító kezek közül, végig a kislány rémült tekintetét figyelve. Emberi hangnak nem nevezhető, ami felszakadt, s tört ki belőle, mikor elcibálták onnan, a gyermekét egy idegenhez lökve, hogy kísérje haza a nagyszüleihez.

Hárman kellettek, hogy a leteperjék. Vadul szidta a rendőröket, az egész rendszert, a háborút, melynek részese kell hogy legyen, saját akaratán kívül. Gyűlölt mindent és mindenkit. Elsősorban önmagát, amiért volt annyira balga, hogy engedte elfogni magát, amikor tudta, hogy vadásznak az emberekre éjjel- nappal.
Alig múlt dél. A nap forrón ontotta sugarait a kihalt utcára. Az emberek a sötét ablakokból figyelték, ahogy betuszkolják a rendőrautóba, majd elviszik.
Az autóbusz már várta a városháza udvarán. Tömve volt emberekkel, akik kíváncsian lesték, hogy melyik szerencsétlent sikerült levadászni még. A félelem, keserűség festette maszk volt mindenki előtt. Tudták, hogy a vesztőhelyre megy ez a járat. Sokaknak egyirányú menetjeggyel.
Levették róla a bilincseket. Először a kezeiről, majd a lábáról is.
Hatalmasat rúgott. Az előtte térdelő rendőr törött állkapoccsal repült hátra négy lépésnyit. Az egyik kezét is sikerült kiszabadítania a szorításból. Nem gondolkodott. Ösztönösen ütött. Háromszor, majd eszméletét vesztve hullott a porba egy, a gumibottal, a tarkójára kimért hatalmas ütés után.
Újból felrakták rá a bilincseket, majd feldobták, akár egy krumpliszsákot a busz hátuljába.
Nem tudta meddig volt eszméletlen. Amikor magához tért, a keserűségen és fájdalmon kívül nem érzett mást csak hányingert. Megpróbált szétnézni, de fejének minden mozdulata újabb fájdalmat okozott és csak erősödött a hányingere. Becsukta a szemét. A kislányra gondolt. A rémült tekintetére, az szőke, göndör fürtökre, melyek mint az arany csillantak fel a nyári napsütésben. Az öreg házra, melyet többé talán soha sem lát.
Valaki hozzáért. Ösztönösen húzta össze magát. A tarkójába belenyilalló fájdalomtól
hangosan felnyögött, de ezek a kezek nem ütöttek. Hálásan nézett fel az idegenre aki megmosta az arcát a por és izzadság, vér bűzös elegyétől.
- Merre megyünk?- kérdezte rekedten
- Észak felé. Ott a gyűjtőtábor, onnan dobálnak szét bennünket.- mondta amaz.
Feltápászkodott a padlóról. Ketten felsegítették egy ülésre. Szétnézett. Ismerős és idegen arcok figyelték. Néhányan köszöntek néma fejbólintással, de senki nem merte megszólítani. Egymás közt is alig beszéltek. Szemükből a félelem, a hitetlenség, a bizonytalanság sugárzott.
Senki sem hitte, hogy vele mindez megtörténhet, de mindegyikük érezte, hogy innen nincs visszaút.
Összebilincselt kezeivel egy gyűrött cigarettásdobozt halászott elő az ingének a zsebéből. Akkor vette csak észre, hogy a vékony acél, mennyire belevágott a húsába. Mintha csak nem is az ő kezei tartanák a gyűrött dobozt. A felduzzadt ajkaival kihalászott egy szál cigarettát, s remegő ujjakkal gyújtotta meg, nem törődve azzal, hogy az autóbuszban tilos a dohányzás.
Nem szólt rá senki. Az első, gyenge szívásoktól vért köhögött fel. Keserű megvetéssel köpött a padlóra, majd egy nagyot szívott a füstölgő cigarettába. Megint becsukta a szemeit és megpróbált nem gondolni a világra, nem gondolni a szörnyűségekre, melyek várják.
Délután öt óra lehetett, amikor megérkeztek a kaszárnyába. Az emberek arcát a félelem szürkére festette, amikor kinyílt a busz eleje. Akkor vette csak észre, hogy az ajtók, az egész út ideje alatt, le voltak lakatolva. A biztonság kedvéért.
Katonai rendőrök jöttek fel. Felemelte a kezeit, hogy legalább lazítsanak a bilincsek szorításán. Nem törődtek vele. Híre már ideért. Az egyik a fegyverét a fejének szegezte, míg a másik a lánccal összekapcsolta a kezeit szorító bilincseket a lábain lévőkkel. Nem ellenkezett. Nem, mert félt tőlük, jobban már úgysem verhetnék, hanem mert a társai szemében látta a könyörgést, nehogy nekik is bajuk származzon belőle.
Hagyta hogy levezessék, mint a vágóhídra készülő marhát a buszról. A lábait összekötő lánc túl rövid volt ahhoz, hogy a busz ajtajában lévő két lépcsőt normálisan meglépni tudja. Megállt, de két erős kéz kilökte a porba. Az orrából elindult a vér és az egészséges, nagy, fehér fogai könnyen harapták át a felduzzadt ajkakat. A keserűség és a fájdalom könnyeket csalt elő, de nem szólt egy szót sem. Csak feküdt a porban és hálát adott az égnek, hogy a szerettei nem látják szenvedését.
Elsőnek vitték az asztalhoz, ahol pökhendi katonatisztek egy már előre legépelt papírlapot tettek elé. Némelyiknek az arcán kaján vigyor futott végig amikor az arcához emelte, hogy elolvassa.
- Írd alá!- hangzott a rövid parancs.
Megvetően dobta vissza a papírt, melyen az állt, hogy önként, saját akaratából lép be a polgárháborúba. Az ütés nem érte váratlanul, de nem vesztette el az eszméletét. Hallotta, hogy néhányan felmorajlanak a teremben. A tiszt odatolta a papírt a szomszédjának.
-Írd alá helyette. Vigyétek innen…
A lenyugvó nap hosszúra nyújtotta az árnyékokat a terem falán. Kinn az udvaron kamionok zúgtak, menetelő katonák kavarták fel a finom port. Valahonnan idegen népzene szólt keveredve artikulálatlan, részeg férfi-hanggal. Behunyta szemeit s számára, akkor, megszűnt a világ.

Lyza képe
Lyza
Offline
Csatlakozott: 2008/07/20

Borzalmas, borzalmas...Ezt hogy lehetett túlélni?...Keserűséggel, bezárkózottsággal?...Hihetetlen és elképesztő, hogy ilyen megtörténhetett!...Már értem...


Kerekesné Varga Veronika képe
Kerekesné Varga...
Offline
Csatlakozott: 2008/07/21

 

"...és hálát adott az égnek, hogy a szerettei nem látják szenvedését..." csak sóhajtozom itt most, nagyon erős történet!

prayer képe
prayer
Offline
Csatlakozott: 2008/06/30

Igen, ezt már olvastam, s ha jól emlékszem, van némi közöd a borzalmak megéléséhez.
Akár egy regény kezdete.

prayer

nora képe
nora
Offline
Csatlakozott: 2008/07/22

olvastam és nagyon fájt nekem...

mint írás kitünőőőőőő

Tudod:)

nora

Zsigai Klára képe
Zsigai Klára
Offline
Csatlakozott: 2008/07/31

Szívem is elszorúl, oly szomorú! Nagyon jó írás, gratulálok!

"Adni úgy kell tudni, hogy el is lehessen fogadni.Elfogadni pedig csak azt lehet, amit úgy adnak!" (zsigaiklara)

femis képe
femis
Offline
Csatlakozott: 2008/07/13

Ehhez nem lehet szavakat találni, csak ezt lehet tenni, megírni, hogy soha senki el ne felejtse - megtörtént, itt és most napjainkban. S talán elrettentetésül, hogy soha többé ne történhesssen meg... Megjegyzem, az ember olykor rosszabb, mint az állat..

Femis

Legújabb irodalmak

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Irodalom Vojnovich Géza: Május / Mai toni 2024/05/18 - 08:59 2024/05/18 - 08:59
Irodalom Kovács Norbert Tépett virágok / Abgepflückte Blumen toni 2024/05/17 - 07:09 2024/05/17 - 07:09
Irodalom Kántor Imre Gyöngyhalász / Perlenfischer toni 2024/05/16 - 07:52 2024/05/16 - 07:52
Irodalom Balla Miklós A sas / Der Adler toni 2024/05/15 - 08:43 2024/05/15 - 08:43
Irodalom Indali Gyula: Barnult avar / Bräunliche Laub toni 2024/05/14 - 07:42 2024/05/14 - 07:42
Irodalom Apostol Bertalan A gyimótvölgyi hársfa / Die Linde von Gyimotstal toni 2024/05/13 - 08:12 2024/05/13 - 08:12
Irodalom Vállaji Sipos Ida Őszi ibolyák / Herbstveilchen toni 2024/05/12 - 08:12 2024/05/12 - 08:12
Irodalom Torkos László: Áldott kezek / Gesegnete Hände toni 2024/05/11 - 07:51 2024/05/11 - 07:51
Irodalom Siklossy László Hangok / Stimmen toni 2024/05/10 - 09:11 2024/05/10 - 09:11
Irodalom Joachi Ringelnatz: Missglücktes Liebesabenteuer / A félresikerült szerelmi élmény toni 2024/05/09 - 09:02 2024/05/09 - 09:02
Irodalom Sas Ede Az éjszakába / In die Nacht. toni 2024/05/08 - 08:53 2024/05/08 - 08:53
Irodalom Havasi István A szegények háza / Das Armenhaus toni 2024/05/07 - 08:37 2024/05/07 - 08:37
Irodalom Tóth Árpád: Meddő órán / An karge Stunde toni 2024/05/06 - 07:54 2024/05/06 - 07:54
Irodalom Radnóti Miklós: Gyökér / Wurzel toni 2024/05/05 - 09:16 2024/05/05 - 09:16
Irodalom G. Diószeghy Mór Ahol nyilnak az akácok / Wo die Akazienbäume blühen toni 2024/05/04 - 08:18 2024/05/04 - 08:18

Legújabb hangzóanyagok

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Audió Tompos Lilla: Karácsony ambrusa 2019/12/23 - 21:34 2019/12/23 - 21:34
Audió Kék mezőben Góth László 2019/12/14 - 05:58 2019/12/14 - 05:58
Audió Szabó Melinda: Októberi látomás ambrusa 2019/10/12 - 19:26 2019/10/12 - 19:26
Audió Kelvin: Angyalka ambrusa 2019/01/15 - 22:18 2019/01/15 - 22:18
Audió Visszatekintő: Karácsony Pécsett 1918-ban ambrusa 2019/01/02 - 12:54 2019/01/02 - 12:54

Legújabb fórumtémák

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Fórumtéma Megszűnt pályázat Markovics Anita 2019/12/31 - 13:41 2019/12/31 - 13:41
Fórumtéma Klapek Gabriella hímezve festő, énekes, zeneszerző prayer 2 2016/11/28 - 12:48 2018/03/31 - 00:43
Fórumtéma 2017. AKÍK Művészeti Pályázat prayer 2016/12/28 - 19:03 2016/12/28 - 19:03
Fórumtéma 2016 évi rendezvények capek 17 2016/01/14 - 11:27 2016/08/07 - 16:47
Fórumtéma CINKEfészek Antológia 6. Szt. Mártonnak ajánlva prayer 14 2016/04/17 - 18:06 2016/07/17 - 12:32
Fórumtéma CINKE klub Gyöngyivel prayer 20 2015/04/17 - 21:42 2016/07/09 - 14:15
Fórumtéma Cinke színdarab Emeraude 1 2016/04/25 - 09:38 2016/04/27 - 08:51
Fórumtéma Szent Márton évforduló pályázat prayer 5 2014/09/28 - 09:49 2016/03/01 - 22:47
Fórumtéma Ötletek, és a megvalósítás. prayer 164 2010/02/05 - 20:51 2016/02/02 - 14:28
Fórumtéma Aktuális pályázatok zsuska 177 2013/02/06 - 11:01 2016/01/26 - 12:16

Legújabb rendezvények

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Rendezvény Tavaszi Varázs Fesztivál capek 2019/03/29 - 11:00 2019/04/12 - 12:06
Rendezvény Húsvéti nyusziles az Origó-Házban capek 2019/04/18 - 12:00 2019/04/12 - 12:02
Rendezvény Vidám farsang capek 2019/02/28 - 16:00 2019/03/14 - 12:11
Rendezvény CINKÉK a nagyvilágban - Lélekmorzsák capek 2019/02/22 - 17:00 2019/03/14 - 11:54
Rendezvény Versek Istenről, Hazáról, Szerelemről... capek 2019/01/24 - 16:00 2019/01/16 - 21:40