Vér és örökség

Desert_Rose képe

(Halottak napjára)


Sokat tűnődtem már rajta, vajon genetikai örökségünk milyen messzire nyúlik vissza. Úgy értem, hány generáción keresztül öröklődhet egy bizonyos tulajdonság, és kikre is hasonlítunk a legjobban. Valamiért meg vagyok róla győződve, hogy a nagyszülőktől sokkal több jellemző jegyet kapunk örökül, mint a saját szüleinktől. Talán ezzel magyarázható az is, hogy unokák és nagyszülők sokkal jobban megértik egymást, és eme kapcsolat minősége is mérföldekkel fölülmúlja a szülő és gyermek közötti, nem ritkán – jellemző módon - feszültségektől és konfliktusoktól terhes viszonyt.

A nagyszülők, akiket sokszor előbb elveszítünk, mintsem igazán megismerhetnénk őket. Gyermekként a nagymama és a nagypapa legfőbb értékmérője még a kredencből kiásott csoki, vagy cukorka mennyisége, valamint az engedékenység mértéke az otthoni vasszigorhoz képest. Felnőttként már másképp látja őket az ember. Volt idő, amikor azt gondoltam róluk, tudatlan és egyszerű emberek, akik nem képesek haladni a korral, és nem értik a technikai újdonságokat. Mostanra már megsejtettem valamit az ő titokzatos bölcsességükből, amely részben a megélt súlyos évtizedek rakománya, részben pedig valami felsőbbrendű beavatottság, amit csak az érthet igazán, aki benne van ebben a körben.

Ahogyan én emlékszem rájuk, erősek voltak és fáradhatatlanok. Apai ágon sajnos túl hamar elmentek, a Nagypapáról csak homályos emlékeim vannak, egy fekete keretes szemüvegű, kissé szenilis idős bácsi képe dereng, aki mindenféle fura bűvésztrükköt tanított az ujjaimnak, ezermester volt, és gyönyörűen festett. Én is szeretek rajzolni, de tehetségem csak silány utánzata az övének, apám még sokkal ügyesebb, bár sosem használta ki a képességeit. A Nagymamát is gyermekként veszítettem el, de az ő arca még tisztábban előttem van. Imádta az állatokat, ahogyan én is. Ez talán nem is az örökség része, sokkal inkább gyermekkorban ivódik belénk, látva, hogyan bánik a környezetünk Isten más teremtményeivel. Nagymama nem végzett magas iskolákat, az elemije, ha megvolt, és főállású háztartásbeliként öt gyermeket nevelt fel. Nem is akárhogyan. Nem volt szüksége iskolára, hogy tudja a legfontosabb dolgokat az életben, és valami veleszületett bölcsesség lengte körül. Emlékszem, Chaplint néztük a tévében, és én mindig azon nevettem, ahogyan ő kacagni tudott jóízűn, szegény, azokon a némafilmeken. Igazi jellemét sajnos csak a nagynéném elmondásaiból ismerhettem meg, évtizedekkel a halála után. Most sajnálom igazán, hogy már nincs közöttünk, és nem beszélgethetek vele az élet dolgairól. Annyi kérdésem lenne pedig hozzá!

Anyai ágon több időm volt velük. Nagypapa halála különösen tragikus és megrázó volt, mert önként döntött úgy, hogy nem folytatja tovább az életet: kést szúrt a bordái közé. Sosem fogom elfelejteni azt a szörnyű napot, amikor a konyhakőről mostuk fel a drága vérét anyámmal ketten…
Egy magas, fekete hajú, erős és vasakaratú férfi volt, akit fiatal korában csodálva rettegett az egész falu. Szépsége és tartása kiemelte őt a tömegből, szokatlanul erős karizmája talán jász őseinek volt köszönhető. Nem olyan régen olvastam utána a jászok ázsiai származásának, mely az alán törzsek ivadékaiként, és az oszétek közelebbi rokonaiként a távolabbi múltba tekintve egészen a perzsákig eredeztethető vissza. Perzsa örökség! Történelmi filmélményeimből úgy rémlik, a perzsák nagyon szép emberek voltak. Papára emlékezve, és fiatalkori képeit nézegetve, ehhez nem férhet semmi kétség. Amolyan „első legénynek” számított ebben a kis dunántúli faluban, amit akkoriban még Győrszentmártonnak hívtak, ma már Pannonhalmaként ismert. (Régebben csak az Apátság és a közvetlen környezete tartozott Pannonhalmához.) Gyönyörűen tudott énekelni. Sárdy János dalait szerette - akire nem mellesleg még hasonlított is arcra -, különösen a Rózsalevél címűt, és szem nem maradt szárazon, ha egyszer nótára fakadt. Gyermekként mindig a térdére ültetett, és úgy énekelt. Meg is tanultam ezeket a dalokat egy életre, ezek voltak az ő kincsei, öröksége a számomra. Íjat is készített nekem, bodzafából, jól ismerve fiús természetemet, vagy inkább a fiúgyermek iránti hiányérzetét akarva kiélni, és megtanított célba lőni a légpuskájával. (Miatta és neki nyerek azóta a céllövöldékben.) Nem tudom, hogy a fegyverek iránti vonzalmamat vajon tőle örököltem-e, vagy csak belém ivódott a falusi nyarak során. Sajnos a több évtizednyi kemény fizikai munka, az aratás, illetve a sok mászás a hideg kutak mélyére, vagy az épülő kémények magasába, idős korára tönkretették a forgóit, és nagyon sokat szenvedett miatta. Nehezen bírta a korral járó magatehetetlenséget, és az italban keresett vigasztalást. Ő, aki egykor nem ismert lehetetlent! A változásokat még nehezebben viselte, és amikor már a Nagymama is magatehetetlenné vált, inkább a halálba menekült a helyváltoztatás kényszere elől. A Mama végül egyedül költözött az otthonba.

A Mama. Akivel kapcsolatban bűntudat gyötör, amiért nem mentem el hozzá azon a hétvégén, amikor még utoljára megtehettem volna. Nem várt meg, nem tudtam elbúcsúzni tőle…
Alacsony, de keménykötésű asszony, akinek csak munkából állt az élete. Büszke volt rá, hogy fizikai ereje révén jobban bírja a munkát, mint más nők, amiből férfiakat megszégyenítő módon vette ki a részét. Ha kellett, félmázsás zsákokat cipelt a vállán, vagy kora hajnaltól késő estig a földeken dolgozott. Nem pihent soha. Nyugdíjas korában sem. Sok nyarat töltöttem náluk gyermekként, és emlékszem, mindig nagyon korán kelt, későn feküdt. Vacsorára hatalmas parizeres szendvicseket készített nekem, és olyan különleges ízű citromos teát, amit azóta sem voltam képes reprodukálni, pedig minden létező kombinációját kipróbáltam már citromlének és cukornak. Együtt tömtük a libákat, etettük a disznókat, és a baromfit. Minden vasárnap elvitt a templomba. Megtanított a kerti munkákra, hamar megismertem a különböző haszonnövényeket, és mindazt, amit a városi gyerekek általában nem tudnak az állatokról és a növényekről. Na és a búcsúk hangulata! Felülhettem az összes körhintára, lőhettem pálcikákra a céllövöldében, és mindig kaptam vásárfiát is.

Anyu azt mesélte, hogy a nővérével nem volt jó gyermekkoruk, és a Mama nem szerette őket igazán. Nagyon kemény életük volt, mert a Mama tőlük is azt várta el, amit saját magától. Más nem létezett, csak a munka. A Mama mindig fiúgyermeket szeretett volna, és mivel az nem lehetett neki, később mindenáron fiú unokákat. A sors fintora, hogy mégis én lettem az első unokája, és utánam született csak a két fiú, az unokatestvéreim. Halála előtt nem sokkal nekem mégis azt vallotta, hogy én vagyok a kedvence. Talán csak azért érezhette így, mert én sokkal többet voltam nála.

A cukorbaj végül elérte és legyőzte ezt a rendkívül erős és makacs asszonyt. Először az egyik, majd a másik lábát is elveszítette térd alatt. Míg fiatal korában nem látta orvos, idős korára sajnos törzsvendége lett a kórháznak. Annyi műtéten esett át, amennyi tizedmagának is sok lenne, és ő tűrte, viselte a fájdalmakat, a szenvedést. A hite tartotta benne az erőt, úgy hiszem. A falusi plébános minden alkalommal meglátogatta a kórházban. Mama nem mulasztott volna el egyetlen misét sem, még a tolókocsijával is elszállíttatta magát a kápolnába, és pénteken soha nem evett húst. Szívbemarkoló volt látnom, hogy az egykor olyan életerős, fáradhatatlan asszony miként változott át évről évre egy ágyban fekvő, passzív, idegenek által gondozott, és az életébe beletörődő, gyámoltalan fizikai testté, akinek a végén már minden mindegy volt. El kellett telnie néhány évnek, hogy olyannak lássam őt, amilyen tényleg volt, hogy megértsem, átérezzem, amin keresztülment, és büszke lehessek rá. A halála után egyszer anyukám azt mondta, hogy a Mama meglátogatta őt, és álmában betakarta. Legalábbis így érezte. Hozzám nem jött el…

Már mások laknak abban a kis falusi házban, de minden alkalommal a temetőbe menet, kicsit lelassítok ott, hogy még egyszer emlékeimbe véssem gyermekkorom egykori boldogságának színhelyét, olykor kicsit előtolulnak bennem a nosztalgikus élmények, és valami mélyről feltörő fájdalom, hogy mindez már a múlté, és soha nem léphetek be többé azon a kapun, ahol tárt karokkal ők várnak. Nem tudom, hol vannak most, maradt-e belőlük valami valahol, vagy semmivé váltak, de egy biztos: a vérük az én vérem, és bennem él tovább az örökségük.

 

Judit képe
Judit
Offline
Csatlakozott: 2008/07/21

Megindítóan szép Halottak Napi megemlékezés Kedves Rose:) Valahogy az én családomban is a nagyszülőkhöz való kötődés volt a jellemző, de nem hiszem, hogy az édességek miatt. Nálam biztosan nem. Én akkor kteleztem al magam Nagyim felé, amikor csillofó szemmel kucorogtam a lábánál és áhítattal ittam minden szavát, mikor a régmúltról mesélt... Ez és az irántam viseltetett végtelen türelem volt az oka. Remekbe szabott családregény részlete is lehetne, olyan frappánsan fogalmaztál. Én még szívesen olvasnám tovább!

Szeretettel: Judit

Szeretettel: Judit

"Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan." Antoine de Saint Exupéry

Desert_Rose képe
Desert_Rose
Offline
Csatlakozott: 2008/11/11

Az édességek teljesen hidegen hagynak, engem sem ezzel lehetett levenni a lábamról, csak úgy általánosságban írtam. A nagyszülők jellemző módon finom édességekkel kényeztetik unokáikat.
Sokkal nagyobb türelmük volt, való igaz, mint a szüleinknek, vagy akár nekünk most. Ezt én is megfigyeltem. Családregényt nem tervezek írni, ezek csak amolyan kibukó gondolat-fájdalmak.
Köszönöm ittjártad és kedves figyelmed! Mosoly)

- Rose -

„Tőlem ne várjon

femis képe
femis
Offline
Csatlakozott: 2008/07/13

Örülök ennek az írásodnak Adri! Úgy tudom, tudományosan is bebizonyított tény, hogy az unokák a legtöbb "gént" a nagyszülőktől örökölték. Olvastam erről többször.

Nagyon megfogott nagyszüleid története. Igazság szerint jómagam éppen azért írok prózát, hogy a jelenleg még nem létező, de annyira vágyott unokámnak hagyjam itt az igaz meséimet.

Szívszorongató, ahogy írtál nagyszüleidről! Szerintem sok mindent örököltél tőlük, a szépségedet nagyapádtól, az erődet nagymamádtól. Köszönöm, Sárdy János megemlítését, a pécsi színházban is énekelt egy ideig. Édesanyám nagy kedvence volt, rajongott érte és az "Egy rózsalevél.." c. dalért.

Femis

Desert_Rose képe
Desert_Rose
Offline
Csatlakozott: 2008/11/11

Akkor jól gondoltam én, hogy így van! Mosoly)
Én is éppen ezen tűnődtem, hogy aki ír, az nyomot hagy magáról a világban. Lehetőséget teremt arra, hogy írásai révén az utódok jobban megismerhessék. Már persze, ha kíváncsiak. Én szeretnék többet tudni a felmenőimről, de nagyon időigényes feladat a családfa-kutatás, amire jelenleg nincs időm...
Gyönyörű az a dal, én is szeretem! Mosoly)
Örülök, hogy itt jártál!

 

- Rose -

„Tőlem ne várjon

hori képe
hori
Offline
Csatlakozott: 2008/07/12

A nagyszüleim korán meghaltak, még nagyon fiatal voltam, és fénykép sem sok maradt. Így, csak halványan dereng az arcuk. Az elmondások alapján vannak történeteim.
Írásod olvasása után elmerengtem kicsit, felidéztem őket, amennyire tudtam.
Állítólag nem mindegy, hogy fiú- vagy lányunoka van, mert más-más mértékben öröklődnek a dolgok, és az sem mindegy, hogy melyik ágról...

 

- hori -

Desert_Rose képe
Desert_Rose
Offline
Csatlakozott: 2008/11/11

Akár Te is megírhatnád a családod történetét... Jó, ha ezek az értékes információk nem tűnnek csak úgy el nyomtalanul...

Ez az öröklődés téma elgondolkodtató. Ezen a területen is csak tapogatóznak a tudósok, úgy gondolom, és nincsenek megdönthetetlen törvényszerűségek. Talán csak randomszerűen alakul a génekkel hordozott tulajdonságok kialakulása.

Köszönöm ittjártad... Mosoly))

 

 

 

- Rose -

„Tőlem ne várjon

prayer képe
prayer
Offline
Csatlakozott: 2008/06/30

Emlékeid egy részét már ismertem. A tragédiákat is. Már korábban észrevettem, ahogy szeretettel beszélsz róluk, még úgy tudat alatt is, amikor nem az volt a célod, hogy dicsérd Őket. Nagyapáddal lassan-lassan azonosulni tudok, még ha az a látvány, az a negatív élmény nem való senkinek sem. Emlékszem Mamád kórházi időszakára is, s arra, ahogy lekésted az utolsó találkozást. Emlékszem Veled együtt rájuk, képzeletemben virágot teszek sírjukra, s arra gondolok, de jó, hogy élsz!

prayer

Desert_Rose képe
Desert_Rose
Offline
Csatlakozott: 2008/11/11

Nem örülök ennek az "azonosulásnak". Életet elvenni csak Istennek van joga, így ne mondj ilyet.  Én is örülök neki, hogy Te élsz, és kívánom, hogy élj is még vagy jó száz évig! Mosoly)

- Rose -

„Tőlem ne várjon

MmeDegard
Offline
Csatlakozott: 2008/09/19

Emlékek ébredtek. Köszönöm!

Most megyek és beszélgetek velük kicsit. Parizeres szendvicsekről, teákról, búcsúzásokról, az emlékezésről.

Szép estém lett. Neked is kívánom!

"Ahhoz, hogy a lehetséges valóra váljon, meg kell kísérelnünk a lehetetlent!" (ismeretlen)

Minden jót Neked és Általad!

Desert_Rose képe
Desert_Rose
Offline
Csatlakozott: 2008/11/11

Jó Neked, hogy a közeledben lehetnek. Használd ki az időt, amíg lehet. És enyém az öröm, hogy olvastál... Mosoly

- Rose -

„Tőlem ne várjon

MmeDegard
Offline
Csatlakozott: 2008/09/19

Rózsalevél, felkap a szél...  Mosoly

 

http://www.youtube.com/watch?v=c6Ey2XDUsx8

"Ahhoz, hogy a lehetséges valóra váljon, meg kell kísérelnünk a lehetetlent!" (ismeretlen)

Minden jót Neked és Általad!

Legújabb irodalmak

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Irodalom Vojnovich Géza: Május / Mai toni 2024/05/18 - 08:59 2024/05/18 - 08:59
Irodalom Kovács Norbert Tépett virágok / Abgepflückte Blumen toni 2024/05/17 - 07:09 2024/05/17 - 07:09
Irodalom Kántor Imre Gyöngyhalász / Perlenfischer toni 2024/05/16 - 07:52 2024/05/16 - 07:52
Irodalom Balla Miklós A sas / Der Adler toni 2024/05/15 - 08:43 2024/05/15 - 08:43
Irodalom Indali Gyula: Barnult avar / Bräunliche Laub toni 2024/05/14 - 07:42 2024/05/14 - 07:42
Irodalom Apostol Bertalan A gyimótvölgyi hársfa / Die Linde von Gyimotstal toni 2024/05/13 - 08:12 2024/05/13 - 08:12
Irodalom Vállaji Sipos Ida Őszi ibolyák / Herbstveilchen toni 2024/05/12 - 08:12 2024/05/12 - 08:12
Irodalom Torkos László: Áldott kezek / Gesegnete Hände toni 2024/05/11 - 07:51 2024/05/11 - 07:51
Irodalom Siklossy László Hangok / Stimmen toni 2024/05/10 - 09:11 2024/05/10 - 09:11
Irodalom Joachi Ringelnatz: Missglücktes Liebesabenteuer / A félresikerült szerelmi élmény toni 2024/05/09 - 09:02 2024/05/09 - 09:02
Irodalom Sas Ede Az éjszakába / In die Nacht. toni 2024/05/08 - 08:53 2024/05/08 - 08:53
Irodalom Havasi István A szegények háza / Das Armenhaus toni 2024/05/07 - 08:37 2024/05/07 - 08:37
Irodalom Tóth Árpád: Meddő órán / An karge Stunde toni 2024/05/06 - 07:54 2024/05/06 - 07:54
Irodalom Radnóti Miklós: Gyökér / Wurzel toni 2024/05/05 - 09:16 2024/05/05 - 09:16
Irodalom G. Diószeghy Mór Ahol nyilnak az akácok / Wo die Akazienbäume blühen toni 2024/05/04 - 08:18 2024/05/04 - 08:18

Legújabb hangzóanyagok

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Audió Tompos Lilla: Karácsony ambrusa 2019/12/23 - 21:34 2019/12/23 - 21:34
Audió Kék mezőben Góth László 2019/12/14 - 05:58 2019/12/14 - 05:58
Audió Szabó Melinda: Októberi látomás ambrusa 2019/10/12 - 19:26 2019/10/12 - 19:26
Audió Kelvin: Angyalka ambrusa 2019/01/15 - 22:18 2019/01/15 - 22:18
Audió Visszatekintő: Karácsony Pécsett 1918-ban ambrusa 2019/01/02 - 12:54 2019/01/02 - 12:54

Legújabb fórumtémák

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Fórumtéma Megszűnt pályázat Markovics Anita 2019/12/31 - 13:41 2019/12/31 - 13:41
Fórumtéma Klapek Gabriella hímezve festő, énekes, zeneszerző prayer 2 2016/11/28 - 12:48 2018/03/31 - 00:43
Fórumtéma 2017. AKÍK Művészeti Pályázat prayer 2016/12/28 - 19:03 2016/12/28 - 19:03
Fórumtéma 2016 évi rendezvények capek 17 2016/01/14 - 11:27 2016/08/07 - 16:47
Fórumtéma CINKEfészek Antológia 6. Szt. Mártonnak ajánlva prayer 14 2016/04/17 - 18:06 2016/07/17 - 12:32
Fórumtéma CINKE klub Gyöngyivel prayer 20 2015/04/17 - 21:42 2016/07/09 - 14:15
Fórumtéma Cinke színdarab Emeraude 1 2016/04/25 - 09:38 2016/04/27 - 08:51
Fórumtéma Szent Márton évforduló pályázat prayer 5 2014/09/28 - 09:49 2016/03/01 - 22:47
Fórumtéma Ötletek, és a megvalósítás. prayer 164 2010/02/05 - 20:51 2016/02/02 - 14:28
Fórumtéma Aktuális pályázatok zsuska 177 2013/02/06 - 11:01 2016/01/26 - 12:16

Legújabb rendezvények

Típus Cím Szerző Válaszok Létrehozva Utolsó hozzászólássorrend változtatása
Rendezvény Tavaszi Varázs Fesztivál capek 2019/03/29 - 11:00 2019/04/12 - 12:06
Rendezvény Húsvéti nyusziles az Origó-Házban capek 2019/04/18 - 12:00 2019/04/12 - 12:02
Rendezvény Vidám farsang capek 2019/02/28 - 16:00 2019/03/14 - 12:11
Rendezvény CINKÉK a nagyvilágban - Lélekmorzsák capek 2019/02/22 - 17:00 2019/03/14 - 11:54
Rendezvény Versek Istenről, Hazáról, Szerelemről... capek 2019/01/24 - 16:00 2019/01/16 - 21:40