Új regisztráció esetén igazold magad itt ahhoz, hogy jelentkezésed elfogadhassuk: bartalovicszoltan@gmail.com
vagy ezen a telefonon:
+36205155301
Vita az írásról, olvasásról és a költői fórumokról
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Böngészvén az interneten, furcsa jelenségre lettem figyelmes. Lassan szent meggyőződésemmé kezd válni, hogy Magyarországon mindenki író vagy költő!
Verseket írnak az érzelmi viharban hánykolódó kamaszlányok, a hervadófélben levő hölgyek, fiatalságukat visszasíró nosztalgikus öregurak, ügyvédek, tűzoltók és vasutasok, gyesen unatkozó kismamák és sorolhatnánk...
Vannak, akik érdektelenségbe süppedő blogokban vagy honlapokban tárják a világ elé műveiket, és vannak, akik közösségre vágyva, irodalmi fórumokba tömörülnek.
Követhetetlenül áradnak a művek, ellepnek mindent. "Magyarországon annyi a költő, hogy Dunát lehetne velük rekeszteni" - írja levelében egy USA-ban élő barátom, aki nyugdíjas éveiben - mit is tehetett mást? - szépirodalmi netes folyóiratot alapított és üzemeltet.
"Verseskötet?"- legyint lemondóan könyvesboltos ismerősöm. "Jó, ha évente egy-kettőt el tudok adni a nagy nevekből is".
Kérdéseim, fentiek után: Minek is írunk? Kinek szánjuk műveinket? Mit várunk a lírai fórumoktól? Kialakulhat-e igazi műhelymunka, közösség ezeken a netes színtereken?
Örülnék, ha megosztanánk véleményünket egymással.
Nekem nincsenek már illúzióim. Hamar lelkesülök én is a szépért, a jóért, a nemes eszmékért, de aztán szinte mindig csalódás a vége. Ahogyan Zsoló is mondja: "a hozott anyag problémás". A hozott anyag maga az ember. A kezdeti lendület még csak megvan, célokat sem nehéz kitűzni, talán még megfelelő társakat is találunk hozzá. A gond a kitartással van, az utakat keresztező akadályokkal, a nehézségekkel, az örök konfliktusokkal. Semmit nem lehet elérni következetesség nélkül, és olykor önnön szabályaink nehezítik meg a feladatok ellátását. A következetesség mindig egyfajta szigorral párosul, az pedig a szintet el nem érők kizárását is jelenti. A kizárásból diszkrimináció, abból pedig sértődés. Márpedig úgy nem működik, ha nem választjuk szét a búzát a konkolytól. De ki hivatott arra, hogy erről döntsön?
Az iskola jó ötlet azok számára, akikben megvan a tehetség, csak éppen az eszközöket nem ismerik. A tehetség hiánya akkor a legelszomorítóbb, ha az illetőnek nincs önkritikája, de ez nem elég, általában véve a másoktól kapott kritikát nem tudja elfogadnil. A legtöbb ember márpedig ilyen. Tanulni, fejlődni szerintem akkor lehet, ha objektív tükröt tartanak elé. Én is lépten-nyomon tapasztalom, hogy baráti klikkek egymást dícsérő, teljesen fals, és kritikának nem éppen tekinthető véleménynyilvánítása az összes visszacsatolás. Márpedig ettől az alkotó nem fog előbbre jutni. Nem tudja meg, mit és hogyan kellene kijavítania. Az építő jellegű kritikák a legtöbb esetben haragot váltanak ki, és a kritikát kapó nem látja meg benne a segítő szándékot. De szándéktól függetlenül is, a barátok elfogultak, őszinte kritikát csak egy kívülállótól várhatunk.
Sokszor nem is a technikai eszközök hiányát érzem a legnagyobb problémának, hanem már a megfelelő téma hiányát. Sablonos, hétköznapi, érdemi mondanivaló nélküli versek, írások jelennek meg, ami nem csinál túl sok kedvet az elolvasáshoz.
Nagyon kevés olyan alkotással találkoztam eddig, amely fellelkesített, vagy katartisztikus élményt jelentett volna. Ha nem szól semmiről, nem ad nekem semmi többlet, akkor lehet az a legcizelláltabb, megművészibb megfogalmazású alkotás, de nem jó.
Iskola, jó ötlet. De kik a mesterek?
Önképzőkörben szervezett műhelyekről lenne szó, de a belépéskor mindenki vállal az ott tartózkodásra kötelezettségeket, vagyis harag, sértődés csak jó okkal kelethezhet, melyért az okozó is elővehető.
Tudom, nehéz elvonatkoztatni a személyes attrocitásoktól, az on-line jelenléttel járó összekülönbözésektől. Ezért van az ilyet kezelő adminisztrátor és szakmai vitát lebonyolító-befejező tanár.
Igenis kell szakmai diszkrimináció, mely csak annyit jelent, hogy a különbség nyilvánvalóvá lesz, és felsőbb, megmérettetősebb műhelyszintre sorolódik a jobbik, míg a gyengébb versenyben marad az alsóbb szinten.
Természetes, hogy az alsó tagozatostól nem várnak felsős érettséget és viszont: aki felülre került, nem számítanak többé gyengébb színvonalra.Ennek ellenére kizárólag a produktumot tekintve lehetne vissza is léptetni.
A mesterek kiválogatása a leginkáb sarkalatos pont: már bizonyított, az adott területen sokak által elismert, külsős személyt szabad választani.
Azt azért tudnunk kell, hogy a műhely elsősorban megtanulásra és a tanultak begyakorlására szolgáló hely, így nem feltétlenül zseninevelde, hanem inkább a fogások, alkatelemek összerakásának gyakorló helye. Amellett, hogy esetleg esztétikai, ill. katartikus élményt nyújtana szemlélőinek, az itt készülő "tárgyak" elsősorban az alkotójának fejlődéséért lesznek.
És ne gondoljuk, hogy csak az internet lesz az egyetlen fórum, e programhoz pályázatokra, terembérlésre, fenntartásra, kampánytevékenységre, foglalkoztatásra is szükség lesz. Ahol alkotóházként, kultúrmegőrző helyként interaktívan működni lehet. 2 éve egyesületet hoztunk létre néhányan, melynek hasonló feladatai lennének: megszervezni a már létező szervezeteket, összegyűjteni és keretben működtetni őket országos szinten. Tehát részben állami közfeladatot látnánk el, természetesen állami támogatásra is számítva. Egyesületünk neve is ezt tükrözi: ÖSSZHANG. Minderre alkalmasnak látszana a kultúrális főváros, Pécs, mint hely bevonása is.
Kedves Barátaim! Szívből köszönöm mindenkinek az eddigi hozzászólásait. Sok értékes véleményt, jó megállapítást, értékes tapasztalatot sikerült itt közkinccsé tenni. Ráadásul úgy, hogy senki nem akart letorkollni senkit, a maga igazát a másik fölé helyezni. Ez ritkaság manapság, becsüljük is meg.
Ahogy mondani szokás, a világ megváltás ezúttal még elmaradt... de nem is ez volt a cél. Ha csak annyit nyertünk, hogy saját magunk átgondoltunk és megfogalmaztunk dolgokat, amiken napi gyakorisággal nemigen foglalkozunk, ráadásul megismertük ezzel kapcsolatban a többiek véleményét is, már előre léptünk. Szerencsére egy fórumon nem kell határozatot hozni, intézkedni, pontozni és szavazni.
A magam részéről nagyon örülök, hogy értelmes, gondolkodó emberek közösségében sikerült nézeteket cserélni és sok érdekes, figyelemreméltó gondolattal megismerkedni.
Úgy érzem, a feltett kérdések javát megválaszoltuk, árnyaltan körüljártuk. Agyonbeszélni nincs értelme egy témát. A magam részéről jó érzésekkel a szívemben "elengedem a fórum kezét" De ez nem azt jelenti, hogy bárkibe bele kívánnám fojtani a szót!
Talán vannak, akik most jönnek meg szabadságról, vagy eddig halogatták mondanivalójuk kifejtését. Tegyék meg nyugodtan. Csak én hallgatok el egyelőre.)
Véleményem szerint ez a fórum alkalmas az állandó, aktuális témaként szerepeltetésre!
Így igaz.
Kedves Zsoló!
Ha van még hely abban a csónakban egy harcos amazonnak, akkor jelentkezem!
)))
Nekem tetszik, amit zsoló felvázolt, de nem hiszek egy ekkora volumenű "projektben". De érdeklődéssel követem, amennyiben realizálódik.
És látom, eljutottunk a hsz-ekig is. Az a helyzet, hogy ezek a portálok amatőr csoportosulások, s ez nem csak azt jelenti, hogy ingyen alkotnak a tagok, hanem leginkább a nem hozzáértést is. Ahogy a legelején kezdted: unatkozó háziasszonyok, gyerekeikből és házastársukból kiábrándult emberek, esetleg hős szerelmes fiatalok azok, akik megmutatkoznak egy-egy silány vagy majdnem silány verssel vagy prózával. Bizonyára akad néhány kivétel is, beismerem. De a jellemző nem ez. Mi jogon ítélkezünk egy-egy alkotás felett, ha magunk sem tudjuk megkülönböztetni a rímeket, stb. Sőt, azt mondjuk, hogy ezek tudása szinte felesleges, mert "szabadverset" írtunk, amibe szinte bármi belefér. Folytathatnám.
A kezdő költő nem fog hozzáértő támogatást kapni, úgy vélem, ezeken a portálokon. Mit tanácsoljak, ha nem is értek a versekhez igazán? Nekem egy vers tetszik, mert mondott valamit, amire épp rá tudtam hangolódni abban a pillanatban (vagy nem), de ettől még lehet pocsék. Mint egy próza is lehet az.
A műhelyekben nem igazán bízok, mert a vak vezet világtalant esete forog fenn. Mellesleg az alkotásban mindig magányos farkas voltam, szeretem a magam útját járni, és senkit nem is szeretnék semerre kalauzolni. Tehát, az alkotásban nem vagyok csapatjátékos. És sok olyan van, mint én.
A fórumokat szeretem, ahol lehet szabadon gondolkodni, és előadni, megvitatni azt, ami érdekel. Mint pl. ez a fórum is, amibe most írok. Ezekben hiszek.
Klikkek... Igen vannak. De az emberek különbözőek, ösztönösen (vagy tudatosan?) keresik egymást azok, akik egy hullámhosszon vannak. Azért, mert ezek a portálok a barátságok, szerelmek kiépítéséről is szólnak (a verselés jó ürügy, hogy behálózzunk valakit). Ez van. Bizonyára ilyen esetekről is hallottál már. Nem mondom, hogy minden klikk jó dolog, mert ezekben szeretik kibeszélni a nem közéjük tartozót. De ezen nem tudsz változtatni. Az iskolákban a gyerekek között, és a munkahelyeken is így van.
Visszakanyarodva valamelyik fentebb megtett bejegyzésemre, csak a szorgalmas (+ intézményesített) tanulásban tudok hinni ahhoz, hogy az irodalomban nagyobb jártasságra tegyünk szert. A hozzáértés hiányában elősegítjük a másik becsapását, megtévesztését, értékítéletének torzítását. Ami káros. Ezért van, hogy néha (érdemben) hozzá sem szólok egy műhöz, mert mit is mondjak... Ezért nem bízok a műhelymunkában sem.
Elég jól látod a dolgok állását, Hori, de ne feledkezz el arról, hogy a még megváltoztatható jövőt karcolgatjuk kis gondolatainkkal.
Kiindulva azonban az emberi természetből, ebből az elszigetelt, hatalomra és szabadságra törő és legkevésbé sem lojális vademberből, (tisztelet a kivételeknek) a hozott anyag problémás. Amitől kultur lénnyé válik ez az anyag, az a hozzátett support, anyuka, az iskola erősítő-nyesegető hatása, és a kényszer,- mert lássuk be, nem mindenkinél jön jókedvvel- hogy tanulni kell, fejlődni, lépést tartani. Ösztönéletünk erősítése elvaduláshoz vezet, a munkát mindenképpen bele kell fektetni.
Itt vannak az internet-adta magas szabadságfokú lehetőségek: jó részük az egó túlhangsúlyozásáról, szabadosságunk kitombolásáról szól. Néha tiszteletlenül, arrogánsan (ld. vadember természet) Felismertük, hogy a szabadság jó, de nem tanultunk még meg vele élni, mert a másik oldalt, kötelezettségeinket elhanyagoltuk, hogy iskolázni kell a képességeket.
Természetesen a művészetek minden ágában, akár képző-, iparművészet, szobrászat, festészet, irodalom, költészet, ..stb. virtuális és valós ágazatairól legyen szó.
Iskoláról beszélek, bár nem a tanterem négy fala közé zárt intézményre gondolok, pusztán a hajlandóságra, mely tanulót tanárával összeköti, a tekintélyre, mely a dolgok valódi jobban tudásából fakad, mely megalapozza a taníthatóságot és megkülönbözeti őket. Az ideális tanár megeleveníti, élményszerűvé teszi a száraz tudásanyagot, míg az ideális tanuló szivacstulajdonságokkal rendelkezik, de van benne kételkedés.
Kényszer hatására ne vegyen részt senki efféle mozgalomban. A hierarchikus szervezetektől amúgy idegenkedem, tehát a betöltendő posztokat nem érdemes anyagi ellenszolgáltatáshoz kötni, oda a legrátermettebbeknek érdemes kerülni, olyanoknak is azonban, akikben megvan az elhivatottság szelídsége.
Horival teljes mértékben egyet értek az intézményesített, mérhető, ellenőrizető tudástranszferben.
A műhelymunkák alapvetően azonos szintű (+egy hullámhosszon lévő, ahogy Hori írta) résztvevők egyenrangú munkáján alapulnak, ugyan a magasabb szintről meghívott tanárok időleges/ esetleges útbaigazításával. A különböző szintű műhelyek között biztosítottnak kell lenni az átjárás/ áthallgatás lehetőségének.
Ez elég általános megfogalmazás volt, pont azért, hogy beleférjen minden.
Olyan iskolarendszert gondoltam tehát, ami éppúgy fokozatosan, az elemi ismeretektől a felső fokúig tárgyalja a tudásanyagot, mint a hagyományos, csakhogy nincs limit, ki mikor lép a következő szintre, ill. nincs kötelezettség a folyamatos részvételre, át is ugorhatók szintek. Természetesen a szintidegen hallgatók eltanácsolhatók a szint szabályai szerint. Íly módon a szint adminisztrátora szintén függő a szabályrendszertől.
Úgy vélem azonban, hogy ezeket viszonylag jól tudjuk, akik benne mozgunk ebben a világban.
Visszatérve: nem szükséges ítéletet mondanunk a műhelyből kikerülő tartalmak felett, elég, ha megvitatjuk és tanári segítséget kérünk.
Nekem a legtöbb írói társulással, portállal az a dolgom, hogy egyáltalán nem működnek "irodalmi műhelyként", még akkor sem, ha ezt hirdetik magukról. Vannak alapesetek:
Egy brancs betelepszik egy ilyenre és kifejezett ízlésdiktatúrát gyakorol a többiek fölött. Aki behódol, maradhat, a többit elüldözik, néha durva verbális agrasszióval, míg csak nem szedi a sátorfáját.
Néhol ez a szerep intézményesítve is van, az adminnak felkent személy egész egyszerűen leradírozza a neki nem tetszőt.
Más esetekben pont az ellenkező gyakorlat van. Mindenki ír, amit csak akar. Persze, a hasonszőrűek hamar rátalálnak egymásra és hivatásszerűen dícsérgetik egymás műveit. A többi marad visszhangtalanul, míg meg nem unja. A dolgok sajátos természetéből az következik, hogy általában a langyos középszer kerekedik felül, hiszen igazi értékből, egyéniségekből mindig kevesebb van. Így eluralkodik valamiféle álságos közmegegyezésen alapuló giccses katyvasz. Elvben senki nem bánt senkit, a látványos sértődések a háttérben, priviben zajlanak.
A lényeg az, hogy a kezdő költő nemigen kap értő és hasznos támogatást, segítséget. No persze, ez azért is van, mert némelyik eleve nem is igényli, nagy arccal elutasítja a jószándékú tanácsot, kritikát is. Elég néhány ilyen affér és mindenki visszahúzódik a maga csigaházába.
Illetve, marad a műhelynek, alkotóközösségnek aposztrofált fórum az, ami: egy üres falfelület, ahová mindenki odakenheti a maga falragaszát.
Örülnék, ha bárki meg tudna cáfolni! )) Hiszen ez a helyzet senkinek se jó igazán.
na majd jövök, csak most nem érek ráá, de ne gondoljátok, hogy csak az írók nőnek mint a gomba... a festőkkel is ez a helyzet.
Irodalmi fórumok, portálok? Miért? Hogy elcsípjek néhány jó verset vagy prózát, megismerjek néhány érdekes embert. Aztán, hátha engem is elolvas valaki.
Egy portálon való tartózkodásnak is van életciklusa: regisztrálás, ismerkedés, kibontakozás, kiábrándulás, kilépés vagy a portál ideiglenes elhagyása (új keresése). Ez a ciklus lehet, hogy csak rövidebb idő, de az is lehet, hogy több évig is eltart.
Van, aki szereti megmutatni magát több helyen is. (Olvasottság növelése.) Egyébként majdnem minden portálon majdnem ugyanazok vannak. Ezért a továbblépés szinte felesleges.
Kiábrándult hangot hallok? Vagy a tapasztalt realistáét? Végül is éppen ezért szeretném én is, hogy élettel teljen meg a folyómeder mélye, ne időszaki halak úszkáljanak reménységtől csalódásig, hanem legyen elkötelezettség, cél, és persze jutalom, de főleg kiírthatatlan motiváció a dolgok megjobbítása érdekében.
Olyan terveim vannak, melyek egy csónakba ültethetik a magányos evezősöket, portálszövetségbe tömöríthetik a külön-külön is értékes amatőr és profi oldalak lakosságát. Csak a cél nélküli hajó sodródik!
Be kell vezetni a köztudatba az értékvesztésünk következményeit és megőrzésére teendő lépéseinket. Bombákat kell robbantani az állóvízben, hogy felébredjenek a parton bámészkodók. Szabadidős csetelés helyett szervezett, kemény munkát ajánlok, aminek a vége ma még beláthatatlan, de olyasmi, mint egy kulturális forradalom, reklámkampányokkal, nagyban, országosan kivitelezett, médiába bevitt vitafórumokkal, összefoglaló, rendszerező tanulmányokkal, kult. programok százaival és sok-sok -gépházas- láthatatlan tevékenységgel, a felszín alatt is folytatva tovább.
Ezt itt először írom le, de bízom benne, nem utoljára. Sok kifejteni-megfogalmalmazni való terv van a "hogyan"ra, de a "mikor" nem várhat! El kell kezdenünk megírni a legújabb kor irodalomtörténetét!
Kedves Rose!
Tudod, míg nem volt ennyire testközelben a dislexia, én is hasonlóan gondolkodtam. Megvan a vizsgálómódszer, nem csak úgy rámondják a gyerekekre, hogy SNI-s. Ennek azért kell örülni, mert megfelelő fejlesztéssel ezek a gyerekek is elérhetnek bármit, akár még főiskolára is mehetnek, ha időben jól fejlesztik őket. Szerintem minden szülő azt szeretné, ha a gyereke iskolás évei ne csak kudarcokról, rossz élményekről szóljanak, és abban is biztos vagyok, hogy mindenki a legjobbat kívánja a gyerekének, azt, hogy a lehetőségeihez képest eljuthasson addig amíg csak lehet, akar. Én, mint szülő szeretném a fiam számára biztosítani, hogy ne ragadjon a "sárba" , szeretném, ha egyszer szívesen kezébe venne egy könyvet, hogy nyitott legyen a világra, hogy magabiztos, tettre kész, kiegyensúlyozott felnőtt legyen .
Régen is voltak diszes gyerekek, csak senki nem vizsgálta, hiszen nem volt ismert a "rossz" tanulás oka. Hányszor hallhattuk, hogy nem lenne buta, csak lusta gyakorolni. Csak azt nem vették észre, hogy hiába gyakorol, hiába ír otthon plusz oldalakat, a helyesírása semmit nem változik, hiába nyúzzák az olvasással, ugyanúgy nyökögve megy csak neki, illetve ha írtóra koncentrál akkor egy ideig megy, de hamar kifárad.
A fiam korlátait pontosan tudom, ismerem, minden elfogultságom ellenére. Hogy mi lesz a foglalkozása majd, az még kiderül, de ha csak egy szakmunkásképzőt végez, az úgy is jó lesz, remélem megtalálja majd a neki valót.
Ez az egész sokkal bonyolultabb, mint gondolnánk.
Kedves Gyula!
Először egy másik oldalra regisztráltam, csak azért, hogy elolvashassam egy kedves barátnőm írását, illetve, hogy hozzá tudjak szólni. Aztán ott ragadtam.
Miért? Egyszerűen azért, mert tetszett. Zolival is ott "találkoztam".
Mit várok? Nem tudom pontosan, de továbbra is tetszik, jó olvasgatni, és írogatni.
Friss hozzászólások
5 nap 5 óra
7 hét 5 nap
9 hét 4 nap
9 hét 4 nap
12 hét 2 nap
13 hét 4 nap
13 hét 5 nap
16 hét 5 nap
16 hét 6 nap
16 hét 6 nap